torsdag 22. desember 2011

Postsekk og skilsmissebarn i samme innlegg...

Vi starter med det beste, nemlig at postsekken har "julet opp" (hehe, forstå meg riktig:) peisestua ved at jeg bare la den over pianokrakken der inne.  Englekoret er på plass, og julenotene blir brukt daglig av store og små der inne nå, koselig!
 Fyr på peisen og masse stearinlys skaper stemning, og med pizza, brus og spill, ble det en rørende fin siste kveld sammen med de to eldste barna som drar til pappaen sin for å feire jul der.  Det er 3.året de er borte på julaften, men tror det er verst for meg i år når det er Fredrik sin første jul og jeg ser hvor glad de er i hverandre og stemningen i hjemmet vårt nå.   Tror aldri jeg venner meg til dette, så bruker ikke mye tid på å tenke på det...  For å si det slik; hadde noen sagt til meg for 10 år siden at jeg ikke skulle feire jul med alle ungene mine, hadde jeg "trodd jeg skulle dø... "Men tiden forbereder og hjelper til, og jeg vet at de har det fint dit de skal, så nå ser vi heller frem til 4.juledag når de er tilbake igjen:) 
  Vi feirer ikke to julekvelder her, de får hilsner fra vår side i kalenderen sin.  Og så lager vi litt hygge den siste kvelden.  Har ingen fasit, men slik har vi valgt å ha det til nå ihvertfall.   Og da er det ekstra mammakos, bildet over som Henrik tok ikveld, taler igrunn sitt...
Men herlighet, dette er igrunn ikke noe, jeg tenker blant annet på de stakkars foresatte, søsken og etterlatte etter 22.juli som får tidenes vondeste jul i år, og som ALDRI får sine tilbake igjen..Og ikke minst mange andre som har mistet en av sine uten samme medfølelse- og mediaoppmerksomhet..Like vondt for hver enkelt av dem som har mistet...Jeg skal tenne et lys for å vise dem omtanke denne på julaften.  Så ja, man har vel alle sine opp- og nedturer i livet...Men da er det viktig å se på dette bildet vi har på nøkkelskapet, godgutten Henrik som har sittet på fanget og kost masse ikveld...
Så uendelig glad jeg er i dere, Amalie og Henrik... God jul...
 Vennlig hilsen

18 kommentarer:

  1. Vet hvordan du har det med det det å ikke feire jul med ungene dine--Prøver også å tenke at vi TROSS ALT er heldige i forhold til de som har mistet barna sine! Det hjelper. Fin blogg du har, riktig god jul! Klem

    SvarSlett
  2. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på 22 juli,for jeg sitter her og synes litt synd i meg selv som ikke har noen familie i Oslo.Men jeg har tross alt gromgutten min her sammen med meg og det får jeg være høyst taknemmelig for.Som du skriver så er det mange som mangler en i julen dette året...og de har det nok ikke mye godt.Jeg skal tenne et lys for de på julaften jeg også Marianne.
    Ja,skjønner at du ikke kunnet tenkt deg at barna dine ikke skule feire julaften med deg ...men det er rart hvordan vi mennesker innretter oss og akseptere ting i livet...og gla er vi for det.Det viktigste for oss er at barna har det bra der de er.
    Da ønsker jeg deg og nils og de to minste en koselig jul...
    klemklem fra meg..

    SvarSlett
  3. Som skilsmissebarn selv vet jeg alt om hvor trist det er å ikke feire jul med alle man er glad i, og så får man veldig dårlig samvittighet for den forelderen man ikke er hos. Tenker på at de savner en og kanskje er ensomme, men dere har jo noen alle sammen, og det skal man være veldig glad for :) De får nok en strålende jul, akkurat som dere, og så blir romjulen og nyttårsaften ekstra stas når de er tilbake :)

    SvarSlett
  4. Unnskyld at jeg tok feil,tjihi. :)) Jeg tenker også mye på de etterlatte etter Utøyatragedien. Her hvor jeg bor er det en mormor som mistet sitt barnebarn (jente på 16 der)det er grusomt.
    Du har da ihvertfall "3 barn "hjemme hehehe.
    Klem fra Mette.

    SvarSlett
  5. Så rørende og fint bilde av mor og datter! Kan tenke meg det ikke er noe god følelse og ikke feire jule med alle barna sine...men lyt'n så lyt'n! Håper dere får en fin fin jul på Balke og at dere kooooooser dere masse =)
    Likte at du har hatt samme kjolen i alle år =) Herlig!!
    Vi sees helt plutselig i 2012!!
    Mange klemmer fra meg til deg =)

    SvarSlett
  6. Hei min venn
    Motgang og prøvelser skaper ofte gode mennesker!
    Det er du et godt eksepmpel på.Tenker på et dikt og syns begynnelsen er så bra!
    -Den lykken i livet som ikke vendes til lede,
    den er at du gleder en annen, det er den eneste glede.Den sorgen i livet som ingen tårer kan lette, er at det var for sent da du skjønte dette.
    Noen ganger har vi faktisk lov å syns synd i oss selv også, og føle at vi har det verst-og så
    er vi heldig når vi som du, kan vende vår egen sorg og se de som kanskje har det verre :)
    Du har et stort hjerte Marianne, og det skal du være stolt av, det kommer barna dine til gode.
    God klem og varme tanker sendes deg og dine
    Hilsen Britt u.blogg
    P.s.tusen takk for tipset med vademekum,det hjalp.

    SvarSlett
  7. Enda et p.s fra Britt u,blogg
    Ble så opphengt i den ene delen av innlegget ditt at jeg glemte helt den andre :)
    Så kjempe flott med postsekk og pianospillende familiemedlemmer ! og så skjønne bilder.
    Koselig med fyr i peisen, og tross alt god og varm stemning i heimen :)
    Klem,klem

    SvarSlett
  8. Nå gråter jeg en skvett :)
    Tenker på alle de som ikke kan ha sine nærmeste rundt seg, uansett grunn :) Jeg er heldig som har alle mine rundt meg og jeg setter umåtelig stor pris på det. Elsker familien min <3 Vakre bilder og tekst. Gode tanker fra meg.

    SvarSlett
  9. Kjære anonym 1: Tusen takk for koselig hilsen, skjønner på det du skriver at jula ikke blir slik du ønsker, så varm klem tilbake....

    SvarSlett
  10. Kjære Britt, jeg kjenner ikke deg men merker at du er en person som rører noe ved meg...Takk for at du legger igjen spor, det setter jegv eldig pris på. Kloke ord og ikke minst gode ord..Man trenger det på en slik dag...Leverte dem på toget klokka 11 idag...ikke en super dag, nei...Men kommentarene fra deg hjalp idag!!!! Klem, Marianne

    SvarSlett
  11. PS! God bedring, så bra at munnvanntipset jeg fikk av min kjære mamma, også hjalp deg:))

    SvarSlett
  12. Så til Anonym 3: Takk for at du la igjen spor, og for at du opplevde at mitt innlegg gjorde deg klar over hvor utrolig heldig og takknemlig du er og kan være! Så fantastisk å kunne ha sine kjære rundt seg, nyt jula og ta godt vare på dine. Igjen takk for hilsen, god jul og klem fra M

    SvarSlett
  13. Ord til ettertanke det du har skrevet, Marianne.
    Bloggen din er bare kjempefin..:-)
    Klem :-)

    SvarSlett
  14. He Gunda, takk, det varmet!! Ønkser deg en riktig god jul! Klem

    SvarSlett
  15. Ups, det ble endel skrivefeil i siste kommentar...På tide å køye;)

    SvarSlett
  16. Fant denne på bloggen FruFly nå som jeg må dele med dere...

    Tenker du over...
    ...at den høytiden vi er på vei inn i, ikke er like god for alle?
    Det er mange som gruer seg til julen. Fordi de sørger over noen de har mistet,
    eller noen som ikke kommer. Mange opplever store konflikter innad i familien, samlivsbrudd
    eller økonomiske problemer/fattigdom. Eller at noen i familien er fysisk eller psykisk syke.
    For å ikke snakke om hvordan alkohol/rus tar altfor for stor plass i mange hjem rundt om.
    Og disse problemene tar ikke juleferie. Tvert i mot blir de ekstra synlige og tunge ved høytider.
    Som mamma (og sosionom med mange år i barnevernet) tenker jeg alltid ekstra på barna.
    Det at det finnes barn som ikke gleder seg til jul er inderlig vondt å vite om!




    Og dette vet vi jo om alle sammen, likevel er det ikke alltid lett å ta innover seg andres problemer.





    For vi har jo alle egne. Som kanskje er små relativt sett, men som er reelle når man står midt i dem.

    De fleste av oss blir fanget av julens 'mas og kjas', og forventninger om å leve opp til tradisjonene.

    Vi grubler på fargevalg på pynten, danderer på gaveinnpakningen, og baker som om det sto om livet.

    Da kan det være greit å av og til ta et langt steg tilbake, se opp - og kanskje titte inn "andres vindu".





    For å kjenne på takknemlighet, og aller helst litt ekstra omtanke for de som ikke har det så bra.

    I form av en gave til en veldedig organisasjon her eller her, noen ekstra linjer på et julekort,

    en telefonsamtale, eller et varmt smil eller en klem til noen som trenger det.

    Alle kan gjøre noe for at et medmenneske skal få en litt bedre jul.

    SvarSlett
  17. God morgen min skjønne venn
    Så koselig at du setter pris på meg også :)
    Det varmer meg. I dag er det lillejulaften og jeg håper at du har funnet igjen "jule gleden".
    For vi har tross alt lov til å glede oss.Er helt enig med alt Fru fly sktiver, og så takknemmelig for at det finnes så mange gode mennesker :) Vi har alle som hun sier større eller mindre sorger å bære på og værden er på mange måter et underlig sted. Noen fråtser mens andre er alene og fryser. I mitt liv er det mye sorg, men jeg tror at vi må ha lov til å glede oss også.I utgangspunktet er jo julen en kristen høytid, MEN jeg syns det er kjempe flott at vi midt i den mørkeste tiden har en tradisjon som kan lyse opp dagene og skape glede rundt oss.Og gledesspreder det er du i aller høyeste grad.
    I dag har faktisk jeg det litt "verst" er skikkelig dårlig, men jul skal det no bli lell :)
    Kose deg med lillegutts første jul og lillemor er nok yr av spenning. Ta på julekjolen og still deg under mistelteinen :)
    Kjempe klem fra Britt u.blogg (som måtte opp fordi feieren skal komme og feier pipen !)

    SvarSlett
  18. merry christmas!!!!! love all your pics!!!

    SvarSlett

Takk for din kommentar til Balke gård, jeg setter stor pris på en hilsen fra nettopp deg selv om livet mitt kan være så hektisk at jeg ikke rekker å svare eller besøke deg...

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.