onsdag 21. desember 2011

Fast julekjole år etter år

I de siste 12 år har jeg alltid brukt denne kjolen på julaften.  Selv om jeg har vært både høygravid (hadde engang termin 7.januar) og ikke gravid, så passer denne speilfløyelskjolen.  Grunnen til at jeg kjøpte meg denne kjolen, var at jeg minnes jeg leste i et ukeblad at skuespiller Anne Marie Ottersen hadde en fast kjolen hun brukte i jula, og når hun fikk på seg den, ja da skjønte ungene at nå var det jul...  Dette syntes jeg var så koselig lesning, at jeg dro ut å kjøpte meg en skikkelig julerød kjole med noen få paljetter og broderte blomster i halsen og nede på ermene da jeg selv ble mor.  Og nå sier ungene: 
"Å, nå har mamma tatt på seg julekjolen, nå er det jul":) 
Så nå er den vasket og henger klar til 24.desember.  Er veldig kjekt å ha en fast kjole, nesten på samme måte som bunad 17.mai:)
Julebordet her på lørdag var kjempetrivelig, men litt hardt når de to minste våkner klokka halv åtte og gjestene som ikke sov over dro klokka halv tre...Så uten å ha tatt igjen søvnmangelen på lenge, skal det bli godt å roe ned med juleferie. 
Mang en juleavslutning har det vært, senest igår var det en koselig avslutning på skolen.  Rakk den såvidt da jeg kjørte 30 mil igår pga bilsalg/kjøp i Drammen.  Var ganske effektiv, solgte gammelbilen på jernbanestasjonen i Drammen, ba så han som kjøpte den om å kjøre meg til havna der jeg hentet ut nybilen og dro deretter hjem via julekorthenting på Japan Photo, skokjøp på Strømmen storsenter, veske og kjolekjøp på Liertoppen for å nevne noe. Heldigvis hadde jeg strøket og lagt frem fire hauger med penklær, samt laget ferdig kurven med mat og drikke til avslutmningen på søndag kveld.  Og siden jeg er klassekontakt i Henrik sin klasse, ble det blomsterdekorasjon fra Mester Grønn som jeg synes har så mye fint nå!
Har stått og skrevet 50 julekort nå, er halvveis, strøket og hengt opp julegardinene på kjøkkenet, og innimellom sett på Frustrerte fruer.  Lingardinene er julerød, og det tror jeg snart øynene mine er også, så trøtt jeg er...


Så da sier jeg god natt, vi sees.)
Vennlig hilsen

7 kommentarer:

  1. Så koselig med en egen julekjole.
    Ikke dumt det nei.
    Når en har små unger med juleavslutninger for alle, så er førjulstiden ekstra travel. Her er det egentlig ganske stille, men det blir alltid litt ekstra på jobb i førjulstida. Mange syke så en må jobbe en del ekstra.
    Ønsker deg en herlig juleinnspurt:)

    SvarSlett
  2. Så lurt med en julekjole! I tillegg til at det blir en koselig markering for barna, så slipper man jo de evige funderingene om hva man ska ha på seg.
    Ikke rart at du er trött, sånn som du har hengt i! Håper du får noen fine, avslappende dager nå da!
    Ha en riktig god jul!

    SvarSlett
  3. Riktig god morgen

    Phu! Blir nesten litt anpusten av programmet ditt jeg :)
    Må si du stadig imponerer! Utrolig hektisk tid med mange barn. Husker at jeg syns det var deilig når de ble tenåringer, samtidig var det litt rart og ikke ha det "kjøret" (.Eldstemann er nå trygt hjemme ja :) fylt av positive opplevelser.)
    Og så koselig med jule kjole! Du er no skikkelig artig :)Og skikkelig julerød og fin er den .
    Jeg har fått juleforkjølelsen,heldigvis ferdig med julehandel,nå blir det en dag på puten.
    Beste ønsker om en fin dag til deg
    fra Britt u.Blogg

    SvarSlett
  4. For en nydelig kjole i lekker rødfarge. :))
    Syns du er tøff jeg Marianne,kan ikke forestille meg hvordan det er å ha fem barn. Her er vi bare 2,men likevel er det mye som skal ordnes. Imponert over deg. :))
    Klem fra Mette.

    SvarSlett
  5. Så lurt med egen julekjole! Synes tradisjoner er så koselig :)

    SvarSlett
  6. åååå så koselig, Marianne :) Julekjole som ungene husker... en herlig tradisjon! :)

    Ha en fin kveld og ny dag i morgen!
    Snart er det JUL!!
    Klemmer til deg!

    SvarSlett
  7. God bedring, Britt!!!

    Gurgle 10 dråper vademekum munnvann og litt vann langt bak i halsen, så tar du baseluskene på en natt:) Mitt stalltips:)

    Klem

    SvarSlett

Takk for din kommentar til Balke gård, jeg setter stor pris på en hilsen fra nettopp deg selv om livet mitt kan være så hektisk at jeg ikke rekker å svare eller besøke deg...

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.