lørdag 17. desember 2011

Lag ditt eget smør på 8 minutter

Ingen fare om det er smørkrise, Balkesmør lages på 1-2-3/ 8 minutter fra man begynner til det står på bordet:) 
Jeg tok en pakke fløte og vispet i ca fem minutter til det ble delt mellom smørgult og vannaktig væske, deretter laget jeg en smørball og klemte ut all væsken. 
Delte opp i små baller og puttet dem opp i iskald vann et lite øyeblikk, klemte på nytt ut ev væske, tok i en mikroskje med salt, eltet litt og puttet klumpen nedi en bløtlagt smørform. 
Kunne selvsagt ikke vente til smøret ble kjølet ned i kjøleskapet, så umiddelbart etterpå tok jeg det ut av forma og satte det på bordet:)  Derfor litt mislykket mønster, hastverk er lastverk.
Men med cellofan på et stettfat blir dette julens slager som vertinnegave e.l.  Nå videre med å lage istand til ikveld, kylling i ovnen og forrett i kjølerommet, hu hei hvor det går når ungene sover en middagsdupp:)

Vennlig hilsen

7 kommentarer:

  1. genialt, dette skal jeg prøve. Takk for oppskriften på Balkesmør, vi døper det det hos oss også. Lykkje til ikveld. vh Hege

    SvarSlett
  2. Bare hyggelig, Hege, og så kan man jo ha i timian, persille eller hva man ønsker. Mne bare litt salt, ble litt for mye på min 1.porsjon. Og rene fingre er selvsagt et must:)

    Lykke til med Balke-smøret:)

    mvh Marianne

    SvarSlett
  3. *S* Det er nesten komisk. På skolekjøkkenet - i gamle dager - lærte vi grundig å ta litt sukker i fløten for å unngå å lage smør. Vi var jo dødsredde for å ødelegge dyr fløte ved å forvandle den til smør, og nå er det akkurat det vi vil ha! :-)
    Takk for hyggelig kommentar. Som du skjønner koser jeg meg med livet på Balke og dine innlegg *S*
    Full fart videre - Liv

    SvarSlett
  4. Smørblide Marianne lager også nå sitt eget smør. Hurra!

    SvarSlett
  5. Ho,ho,ho !
    Måtte le "litt hysterisk" når jeg leste kommentaren din :) Har tenkt på alle skrekksenarier untatt at han ikke kommer seg hjem til jul...Spennende å være tenåringsmor,ja! :)
    Så artig med egen smørproduksjon, og så egen form da! Er det en som har gått i arv?Har forstått det sånn at hver gård hadde sitt eget mønster? Skikkelig bonderomantikk :)
    Kjekt på handling ja! Spiste svensk gravlaks til kvelds.Namm.
    Kose dag i dag,pakker pakker og ute er det hvitt og fint med nysnø.Og fjerde søndag i advent,snart julaften!
    En god dag ønskes dere
    fra Britt u.blogg

    SvarSlett
  6. Herlig da, Marianne! Kan tenke meg at smøret ble kjempe godt! ;)
    Du er flink du!

    Ha en fin 4. Søndag i advent!
    Klemmer til deg!

    SvarSlett
  7. Hehe, det går nok bra, er han hjemme igjen? HEr går det rimelig i ett..Men det blir vel jul i år også. Skriver julekort og hengr opp julegardiner, mater minstegutt og løper rundt:) Siste skole- og barnehagedag i morgen, det blir bra med ferie!

    Smørforma er nyinnkjøpt på skogmuseets julebutikk, ELverum. Dessverre ingen form her på gården, men riktig som du skriver. Ha en finfin lilllørdag:) Klem

    SvarSlett

Takk for din kommentar til Balke gård, jeg setter stor pris på en hilsen fra nettopp deg selv om livet mitt kan være så hektisk at jeg ikke rekker å svare eller besøke deg...

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.