torsdag 15. desember 2011

Jeg står under misteltein...

Jul er tid for familiekos og hygge, og endelig fikk jeg tak i misteltein som har kommet opp over døra.  Har allerede fått gitt kos til noen barn som kom under den igår, Henrik litt skeptisk da han trodde det var å kysse, men ble beroliget da jeg sa det var å klemme:) Mulig jeg har en mann som også stiller seg opp der i løpet av jula, hvem vet:)
I mange land er det skikk å henge den opp under taket til jul. En skikk som stammer fra engelskspråklige land er at når en kvinne står under mistelteinen, må hun la seg kysse av hvem som helst uten å protestere.
Bærene inneholder et svært klebrig stoff som i mange europeiske land har blitt brukt til produksjon at et spesielt lim. Dette limet har fra gammelt av blitt brukt til limpinnefangst av fugl.  (Burde ha lest hele leksikonet om planten før jeg begynte å skjære og binde med sløype og selvsagt klype noen bær for moro skyld...Hehe..).
Jeg dro helt til Strømmen Storsenter for å få tak i planten, har lett i Hamarområdet de siste årene uten hell. Kjøpte to, en fin vertinnegave, tenkte jeg:)
 Ved døra er det to ting jeg elsker; dørhåndtaket som jeg har bestilt etter kopi av de som var i huset fra opprinnelsen i 1913, og lysbryteren i porselen...
Fikk brukt en nattetime på trappa i hallen også, lys- og granlenkene er på plass.  Heldigvis er trappa så lite bratt at jeg kan ofre håndrekka til det. 
 Så etter et fint møte via Trygg Trafikk-jobben, stengt låve på Skarnes, bestilling av bilder og shopping på Strømmen, bar det rett på håndballavslutning.  Så idag skal vi roe oss ned, venter nabodama på morgenkaffe mens jeg suser rundt i morgenkåpa og nyter synet av en sovende, mett gutt på 6  1/2 måned.
Takk for alle kommentarer, setter veldig pris på det!  Litt hektiske dager som vanlig her....Skap en god dag...
Vennlig hilsen

6 kommentarer:

  1. Så fint med girlanderet i trappegelenderet. KOSELIG! :)

    SvarSlett
  2. God dag
    Takk for varme tanker,det gjør veldig godt :)
    Artig med historien bak misteltein, og artig med både små og store gutter når det kommer til kyssing,he,he. Den aller største "gutten" din blir gjerne stående... Og så lillegutt som sover så godt,det er noe med det skjønneste,små barn som sover.I år heter det førjulskaker hos oss.Må nok bake en ladning til med krumkaker til multekremen julaften-namm.Et lite tips,krumkakehjernet mitt er litt dårlig så den siste baksten la jeg litt mindre deig på, og det ble søte små kaker som både ser fine ut og er lettere å spise :)
    God klem til deg da,kjekt å høre at du har en rolig kose dag.
    P.s trappen er nydelig :)
    Beste hilsen Britt u.blogg

    SvarSlett
  3. Så koselig!!! Må si du er ivrig når du drar helt til Strømmen... ;) Men sikkert verdt det =)
    Nettopp ferdig med litt julepynting her selv.... men med dårlig kamera og dårlig dagslys så får det bli bilder i morgen i stede ;)

    Og du..så kult med bloggen i bokform!!!
    Ha en trivelig dag...en enda triveligere helg =) Vi sees helt plutselig =)
    Klem Line

    SvarSlett
  4. tusen takk for hilsemn det var hyggelig!
    så stemningfullt hos deg med girlander i trappa! hvor kjøper man slikt? her males trappa akkurat no(*sukk*)
    mitseltein er gøyalt! ikke råd å få tak i her, og den som vokser i norge er fredet! var i tyskland nå før jul, der ble det solgt misteltein på gaten, og jeg fikk se hvor den vokste: så ut som skjærereir i trærne, den er snylter og vokser på andre trær! overaskende for meg! kose deg videre i førjulstiden!
    klem,magny

    SvarSlett
  5. lurer på pm jeg også skal prøve lure til meg noen klemmer med en misteltein i år...he he!koselige bilder og fin blogg du har:-)

    SvarSlett
  6. Å, det var smart, det med små krumkaker eller ruller skal jeg lage og servere til isen i morgen, takk Britt!!! Du skjønner, deigen har minsjet i løpet av siste døgnet...;))) Så helt nødvenig også for å få nok:) GOOOD helg!!! Klem

    SvarSlett

Takk for din kommentar til Balke gård, jeg setter stor pris på en hilsen fra nettopp deg selv om livet mitt kan være så hektisk at jeg ikke rekker å svare eller besøke deg...

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.