mandag 12. desember 2011

Det mest dyrebare man har..

I og med at denne 4-kløveren er det mest dyrebare jeg har, så blir jeg forståelig nok veldig redd, trist og preget når tre av disse er like i nærheten av en episode der fare og politi er innblandet. En tikkende bombe har vi kalt han, stakkars gutt, for her er det bare tapere...
Det viktigste for meg som mamma, er nå å verne disse og bruke de muligheter jeg kan.  For å kunne lære må man være trygg, og da er ikke en skoledag som idag en ideell situasjon.  En god skole har idag blitt rammet, heldigvis gikk det fysisk bra med alle...  Men mange inntrykk skal fordøyes...Jeg var litt usikker på om jeg skulle skrive om dette, men siden jeg fikk opp igjen det som kom frem i intervjuene vi gjorde i Ringsakerprosjektet; Alle visste at han en dag ville kjøre ihjel seg selv og/eller andre...Alle visste det...  Men ingen gjorde noe...Og en dag var det akkurat det som skjedde....  Det vi gjorde i trafikksikkerhetsprosjektet, var å lage folkemøter i hver grend, for blir man bedre kjent så er det så mye lettere å si ifra...

Og jeg tror midt oppi alt dette triste så kan det komme noe godt ut av det; at eleven får hjelp på en profesjonell måte og at vi foreldre blir bedre kjent og tør å si ifra FØR det er forsent...Kanskje har vi noe å tenke på, å bry oss som nabokjerringa...Ungene og jeg har fått pratet sammen i kveld og jeg ville avslutte med å gjøre noe hyggelig ilag, så da ble det pynting av pepperkakehuset som en avrunding på dagen. 
   Og da var det ekstra koselig å komme hjem fra jobb og skolemøte og finne en flott strikka julekule i postkassa! Denne vant jeg hos Frøken Andersen som har den koselige og inspirerende bloggen Det lille grå huset.  Tusen takk, vi sees nok snart,-velkommen!
Nå er det på tide å legge frem Luciaklærne til jentene som sammen skal gå i Luciatog på skolen og i barnehagen i morgen tidlig, det skal bli hyggelig å se på!  Ta godt vare på deg og dine,
vennlig hilsen

11 kommentarer:

  1. Uffda, det var trist å lese. Det finnes så mye sånt der ute, ja overalt, det er mange tikkende bomber.. Skummelt. Det er så viktig at man tar tak i sånt før det skjer noe alvorlig.Ellers kan det gå utover uskyldige.
    Så godt at du og barna fikk snakka sammen om det som skjedde.Det har mye å si for barna. De er det mest dyrebare vi har ♥ Herlig firkløver du har du også :-))
    Den julekula du fikk holder jeg på å strikke akkurat nå :-))
    Ha ei fin uke :-)

    SvarSlett
  2. Hei Marianne, bruker aldri å kommentere blogger men nå vil jeg gjerne gjøre det for jeg er kjempe enig med deg i at man må si ifra og ha fokus på også andre barn enn sine egne. Veldig bra du tar opp og deler slikt sånn at vi og får påminnelser. Godt det ble litt kjekt for deg og dine skjønne firkløvere på slutten av denne dagen. Vennlig hilsen Maren som ikke har blogg selv.

    SvarSlett
  3. Sterk lesing. Man må absolutt ta vare på de rundt seg.
    Varme klemmer!
    Lise

    SvarSlett
  4. Jo mer åpenhet og mot som vises for å ivareta menneskene rundt oss, jo bedre! Skjønner at det har skjedd vonde og skremmende ting rundt dere og er glad for at barna har trygge omsorgspersoner rund seg. Barn takler det meste dersom de er trygge og blir forklart. Alle som engasjerer seg for andre mennesker berømmer jeg. For ikke alle tør, eller ønsker å se andres problemer. Du fremstår for meg som en som bryr seg, det setter jeg veldig pris på og ser faktisk opp til deg for det. Håper at det går bra med deg og alle dine.
    Beste hilsen fra Britt u.blogg

    SvarSlett
  5. Herlig stil du har :)
    Har selv to barn og det er di jeg lever og ånder for....di er livet mitt <3
    Tenker alle mødre har den samme følelsen når det gjelder sine små engler.
    Håper du tar innom meg for en titt også, legg deg gjerne til som følger hos meg, det har vert trivelig. Er ikke så lett å bli kjent i bloggverden heller........ Klem

    SvarSlett
  6. Bra du bryr deg, takk for gode råd på vegen. Lykke til med ungene og bra de har deg. Eva utean blogg

    SvarSlett
  7. Ja en blir litt redd når slike ting skjer i nærheten av våre kjære. Godt at det gikk bra med alle som var i nærheten. Vondt at folk som sliter på et eller annet vis ikke får den hjelpen de trenger så det må ende slik.
    Håper dere får en riktig god Luciadag :)

    SvarSlett
  8. Skjønner at dagen i går ble litt spesiell, ja.
    Jeg visste ikke noe om dette før i dag tidlig. Men jeg håper at alle innblanda får den hjelp og oppfølging som de trenger.

    Et flott Luciatog og en hyggelig Luciafrokost ble det på oss i dag åkke som - og nå har regnet gått over til snø igjen :)

    Ha en fortsatt fin Luciadag på Balke, Marianne:)

    SvarSlett
  9. Uff ja, det aller verste er når noe truer våre barn!
    Klart de skal møte verden og takle farer og sorger de møter, men det er jo ikke alle situasjoner vi tenker de TRENGER møte.
    Her gjelder det å snakke sammen, og å ta vare på både den som øvet trusler og dem som ble utsatt for truslene.
    Lykke til - og gode førjulsdager til dere - Liv

    SvarSlett
  10. Uffda dette var trist å lese....Forferdelig at sånt skjer men desto viktigere å ta tak i ting før disse "bombene" sprenger!
    Og jeg skjønner godt du er glad i dette herlige firkløveret ditt <3

    Veldig koselig å høre at kula mi kunne lyse opp dagen din!!!! Plutselig står jeg på trappa di jeg vettu!
    Som hjemmelesende student har jeg nok av dager å ta av til forstyrrelser ;) hehehe
    KLEM KLEM

    SvarSlett
  11. Tusen takk for varmende ord, alt går mye bedre og noe godt kan jo komme ut av en krise også...

    Gode tanker, Marianne

    SvarSlett

Takk for din kommentar til Balke gård, jeg setter stor pris på en hilsen fra nettopp deg selv om livet mitt kan være så hektisk at jeg ikke rekker å svare eller besøke deg...

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.