onsdag 22. desember 2010

Nye dørhåndtak i gammel stil.

I huset har vi x antall ulike dørhåndtak - fra ulike epoker.  Ikke så uvanlig når flere generasjoner har bodd her og pusset opp og også satt inn dører.  Men, vi ønsker som dere vet å få stilen i tilbake og i tråd med huset, og da er det ikke helt enkelt å finne dørhåndtak fra 1913...
Men takket være Jordbærpiken som tipset om et svensk firma som lager dørhåndtak fra ulike tidsepoker og stilretninger, fikk jeg bestilt slike perlehåndtak som er på de orginale dørene her i huset.  Jeg bestilte likesågodt til hele huset, og med toll ble de nok ganske kostbare.  Men de er solide og i riktig stil til sveitserhuset vårt. 
 Jeg har festet de på en dør nå, denne døra inn til spisestua.  Resten får bli i 2011, for nå er det JUL! 
Ellers så har vi pusset sølvtøy idag, jeg på denne enkle måte: La sølvfolie i vasken, fylte på med vann og tok en neve salt i vannet før jeg la oppi sølvtøyet. 
Etter middagsbesøk hos venner som hadde fått valper og deretter den store matjulehandelen, var det hjem og ta det opp av vannet og tørke det.  GENIALT!
 Henriken ville hjelpe til og gjøre det på gammelmåten, litt julebrus innimellom pussingen gjorde susen; lysestaken skinner. 

Julehilsen fra

12 kommentarer:

  1. Likte veldig godt dei dørhandtaka!!! Kanskje eg må kontakte deg når det nærmar seg nye dører og handtak for oss;)

    So flink gut som hjelper til med å pusse sølvtøy:)

    Kos deg masse på "lisjejulafta"!!!

    Klem Mette

    SvarSlett
  2. Så fine dørhåndtak! Det gjør seg nok med like i hele huset. Kjekt med folie-pusse-metoden! Kos deg med dine i jula!! Klem

    SvarSlett
  3. Funker det altså??Har pusset det lille av sølv jeg har jeg og:)Kommer innlegg senere i dag..
    Ja slike gamle dørhåntak er flotte har et par gamle jeg og liggende...tror vel jeg skal få hus en dag:):)
    kos dere og nyte denne lille julaften..og go jul til dere om vi ikke høres senere:):)
    Stor juleklem til deg...

    SvarSlett
  4. Hei Marianne! Så fint det ble med dørhåndtaket! Passer jo perfekt. :)

    Ja, siden vi bare har nye dører i huset måtte vi etterbestille trepropper (runde, flate treklosser med et hull i midten) til å putte inni hullene i dørene så treskruene får feste. Mye arbeid, men forhåpentligvis blir det bra til slutt. Vi har ikke festet noen av våre håndtak ordenlig på enda fordi vi har hatt litt probemer og har reklamert på noen av dørene våre.

    Ha en koselig lillejulaften! Klem!

    SvarSlett
  5. Titter innom for å takke for nok et inspirerende år her inne på bloggen din, og ikke minst takker jeg for dine trofaste besøk hos meg. Til slutt vil jeg ønske deg og dine en fredfull julehøytid og et spennende og godt nytt år. Julehilsen fra Maliva

    SvarSlett
  6. Øsnker deg og dine en fredlig julefeiring og atkker for hyggelig kommenater og fine innlegg i året som har gått!!
    klem♥

    SvarSlett
  7. ..og kanskje bør jeg prøve å unngå å taste så mange skrivefeil i året som kommer...:-)

    SvarSlett
  8. God jul til alle dere på Balke!

    SvarSlett
  9. Mange dørhandtak i sveitserhuset vårt òg.
    Og den der sølvpuss-snarvegen skulle eg ta òg, men trur ikkje det funkar på det gamle sølvet her på garden - like blått og matt....
    Uff, blir ikkje ope skåp i år heller ;-)
    God jul!

    SvarSlett
  10. Så flotte håndtak!!!
    Ønsker deg og dine en riktig fin og koselig jul!
    Juleklem fra Lunalu

    SvarSlett
  11. Flotte håndtak, blir nok fint når alt blir likt..Vil ønske deg og dine en herlig og fredfylt jul....varm juleklem fra meg

    SvarSlett
  12. Den forhandleren må jeg sjekke *s* - vi leter etter tidsriktig vrider til ytterdøra. Innerdørene hadde mange ulike vridere her også da vi tok over, men her blir lite eller ingenting kastet, så etter litt leting fant vi alle de gamle vriderne. Juhu!
    Flink sølvpusser du har. Den ekte mannen pusser sølv her, men han må nok få litt whisky i glasset....
    Jeg ønsker deg og dine en riktig god jul - Liv

    SvarSlett

Takk for din kommentar til Balke gård, jeg setter stor pris på en hilsen fra nettopp deg selv om livet mitt kan være så hektisk at jeg ikke rekker å svare eller besøke deg...

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.