mandag 27. desember 2010

Jul i Mariannestua..

Idag har vi igjen hatt en fin romjulsdag, etter trivelig døgn med gode venner, dro vi innom Løiten lys og handlet flotte lys før de dro hjem.  Da jeg kom hjem sjekket jeg steketermometeret på elgsteika.  Det skulle være mellom 68-70 grader stod det i oppskrifta...Og hva den stod på?  69grader;-)  My lucky day!
Da var det bare å ta den ut og kle på den sølvfolie, dekke bord og lage istand til ny bordsetting.  Kjempekoselig kveld med svigers der vi spiste og koste oss, spilte Hvem og hva, en veldig fint spill som passer alle aldre.  Man skal mime hvem man er og hva man gjør.

Elsteik med mandelpoteter, blomkål og rosenkål, kalrotstappe, saus og tyttebær.  Mmmmm...

 Utenfor spisestua har vi Mariannestua (glassverandaen) Nå er det for kaldt å blogge derifra, men den er både glassdør og to vinduer ut dit fra spisestua, så litt kjekt å gjøre det litt fint til jul der ute. I taket henger en stor papirstjerne.

 På skrivepulten står disse to glassenglene og skinner i vinternatta..
  Og så har jeg et gammelt testamentet som var en dekorasjon, men som jeg ribbet til dette, noen brett og litt spray, og tilslutt et juletrelys.
 Her ute står også hjemlaget konfekt, her har jeg to hjerteskåler med fløtekarameller...
 Her er den ene enden av det smale tarm...
 Og her har vi den andre..
 Juletrebusken er enkelt pyntet med noen hvite englevinger...
 Strisekk rundt plastbøtta med vann og stein oppi for å holde busken på plass.
Så da er det bare å rydde bort de syv sorter, stryke litt klær og gjøre seg klar til nytt selskap på nabogården i morgen.  Stemmer for romjulsdager hele året, jeg:-)
Og takk for alle besøk, litt for sosialt her til å sitte ved dataen å svare alle, beklager så mye! 

6 kommentarer:

  1. Sikler på karamellene...! Og synes det var herlig pynta til jul! :)

    SvarSlett
  2. Ummm, den steken med tilbehør så bare såååå godt ut! Tror jammen vi må lage oss en slik i disse late dager ♥

    Kos dere videre med romjulsdagene;)

    Klem Line

    SvarSlett
  3. Juledagene går fort unna. Beste med jula for meg er nettopp romjula for da er intet på tapeten og vi kan koble ut skikkelig.
    Slike karameller laget vi også. Vi kaller det knekk, men de er vel egentlig føtekarameller fordi vi liker dem litt myke.
    Vidunderlig godt er det i alle fall.
    Ha en riktig kos kveld videre.
    Romjulsklem!
    Line-Cathrin

    SvarSlett
  4. Hei Marianne
    Titter innom for å ønske deg og dine en fortsatt riktig GOD JUL ♥ og tusen takk for inspirerende bilder, ord og innlegg på bloggen din ♥ ….gleder jeg meg til å følge deg videre i året som kommer også :) Ser ut som du har hatt en kjempefin jul sammen med dine, og det er koselig å se… mye fristende matbilder også. Jeg har aldri prøvd elgstek med kålrotstappe! – den var ny for meg :) Ønsker deg en fortsatt fin romjul og så vil jeg ønske deg et riktig GODT NYTT ÅR ♥ tilfelle jeg ikke får anledning til å skrive det om noen dager :) STOR klem fra Mette

    SvarSlett
  5. Hei Marianne.
    Kjempekoselige bilder fra din flotte heim.
    Gjett om jeg fikk lyst på den middagen for ikke å snakke om karamellene, fikk vann i munnen.

    Ha en fortsatt fin romjul og kos deg med familien.
    KLemmer

    SvarSlett
  6. Så herlige bilder!!! Karamellene --> NAM :D Ønsker deg en fin romjul! KLemmer

    SvarSlett

Takk for din kommentar til Balke gård, jeg setter stor pris på en hilsen fra nettopp deg selv om livet mitt kan være så hektisk at jeg ikke rekker å svare eller besøke deg...

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.