torsdag 3. februar 2011

Skattejakt i kjelleren...

Fra kjøkkenet går det hele 5 dører ut i andre rom, hvorav ett leder oss ned i kjelleren...Vil du bli med ned en tur?
Her nede er det boder, teknisk rom, et stort kjølerom, vedbod mm.  Stort potensiale her nede, grunnflaten er stor, og med mine 164 cm er det høyt under taket til og med.  Men det som jeg fant her om dagen, var jo at vi har en bakerovn her nede!  
 Med litt pågangsmot, vaskemidler, skrubb og sot, kan jo dette bli noe å steke brødene i...Tenk å servere ovnsbakte rundstykker eller brød fra denne bakerovnen en sen søndagsmorgen?...Det må vel være et stykke lykke det....  Eller hellekaker...Husker mamma alltid laget ekstra brøddeig, og det som ble til overs kjevlet hun ut og lagde hellekaker av...Runde 1-2 cm høye, stekt på selve kokeplata..  Jeg elsket dem, nystekte med smør som smeltet under brunosten....  Litt verre å føre den tradisjonen videre når vi har induksjonstopp...Men i kjelleren finner vi råd...Må bare sjekke med feieren først:-)

Mvh bakermester harepus eller noe sånt....:-)  Men nå, jenteklubb!!!

18 kommentarer:

  1. Oi Marianne...dette var virkelig noe i egen klasse. Så gøy og ha en slik en i kjelleren.
    Håper den funker når du får "resturert" den litt..
    Kan bli god bakst ut av dette:))

    Blir spennende..
    Kan neste kjenne duften av nybakt brød og så deilig det er med smør og brun ost! Brun ost smaker ekstra godt på nybakt:))

    Lykke til med rengjøringen:)))

    Klemmer

    SvarSlett
  2. Du kan steke hellekaker i stekepanne på plate. Helst i jernpanne, men det passer vel ikke på induksjon.

    På bildet er det en vedfyrt komfyr med stekeovn. Det er jo flott at den står der fortsatt. Vår hadde stått ute i mange år før den ble satt i "museet" på låven. Egner seg ikke til matlaging lengre.

    En bakeroven er nok likevel ikke. Det er en stor murt stekeovn ofte i tilknytning til ei grue.

    Baking i vedfyrt stekeovn eller bakerovn er en kunst. Kanskje du finner noen over 80 som kan lære deg.

    SvarSlett
  3. mm kjellern hos oss er liksom litt skummel, så den unngår jeg.. hahah litt mørkeredd kan man si.. artig med så fine skatter:)

    SvarSlett
  4. En skatt i kjelleren ja. Herlig! :-)
    Ha en fortsatt fin kveld.

    klem

    SvarSlett
  5. Oioi, så fin gammel bakerovn! :) Herlig å finne gamle skatter! I kjelleren her står det en stor gammel takke. Så da kan vi jo stå i hver vår kjeller å lage brød og flatbrød! ;) Hehe!

    Ha en fin kveld! ♥ Klem Frøken H

    SvarSlett
  6. Hei!
    Det ligger en AWARD til deg inne hos meg!!!
    Så spennende å få være med på kjellerbesøk :-) Og for en flott og spennende ovn! Så moro å finne slike skatter! Men fem dører på kjøkkenet, da, det var virkelig noe det!
    Cathrine

    SvarSlett
  7. Hei!
    Takk for hyggelig hilsen ang gullgutten min :)

    Klem Anette

    SvarSlett
  8. Så herlig!
    Jeg vokste opp i et kjøkken med 5 dører:
    Spiskammerdøra, bislagdøra, kammersdøra, stuedøra og gangdøra!
    Og vi hadde en slik ovn til å bake brød i, først hasse den ringer på toppen, de kunne tas av, og ei grute ble satt ned i hullet. Senere ble ringene erstattet med ei hel plate...
    Du fikk meg til å mimre!
    Klem fra nord!

    SvarSlett
  9. Wow for en flott skatt i kjelleren! Du er heldig!! JEg elsker tradisjoner og jeg sikker på at du finner noen som kan den og feiern ordner opp sånn at du får brukt den:) Jeg kommer gjerne på nystekte brød:)

    Ha en fin fin dag!

    Klem og Smil fra meg:)

    SvarSlett
  10. For en skatt! De hellakakene hørtes nydelige, blir nok best på en gammel ovn, hihi, er redd resultatet blir skuffende på induksjon!! God helg!!

    SvarSlett
  11. Ah.. herlig.. de er så fine disse gamle bakerovnene! Jeg har også fått kapret meg en.. skal ha den på hytta :) LYKKE :)

    God helg til deg og dine!
    Klemmer fra Solveig

    SvarSlett
  12. Ååå så fin - og tenk og lage egne hellekaker!
    Løøper innom for å ønske deg (og magen) GOD HELG:-D
    Klem, Hege.

    SvarSlett
  13. Morsomt å finne slike skatter i kjelleren !!


    God helg til deg og dine på Balke:)

    SvarSlett
  14. Tusen takk for award og utfordring Marianne:)
    skal ta opp den tråden i løpet av de nærmeste dagene jeg;)
    .. men så fin ovn. De er bare så utrolig koselige og gjør seg virkelig i rommet. Vi har flere vennepar som har slike.. ja, ivertfall to da:o) De har pusset opp kjøkkenet, men velger å beholde ovnen siden den er så vakker. Fordums tid, assosiasjoner til kull, tykkbunnende kjeler og laaang steke og koketid. Når jeg ser slike tenker jeg på gedigne kjeler med kokende vann til hus-og klesvask den gangen.
    Hehe...nå drømmer jeg meg helt bort her.. :o)

    ha en fin helg.
    Klemmer fra Line

    SvarSlett
  15. Nydelig gammel ovn, jeg har en ny liten ovn på kjøkkenet som det går fint an å bake i...lover den. Om du vil være med er det giveaway inne hos meg.

    Ønsker deg en herlig lørdagskveld og søndag...klem fra Mona

    SvarSlett
  16. Wow, for en fantastisk fin ovn :-)) Det er så sjarmerende med sånne gamle ting:-)

    Jeg ønsker deg en deilig søndag :-)
    Klem fra Janicke

    SvarSlett
  17. Ta godt vare på den, så skjønn.
    Min farmor hadde vedfyrt stor rund ovn, som ei vedfyrt takke i kjelleren. Husker ho lagte flatbrød og lefser på den. (Den står der forresten enda ,men min eldste bror bruker den ikkje.)

    Min svigerinne i Arendal har bakerovn, og sånn vedkomfyr i kvitt. Me baker hos dei noen ganger.

    Bakerovnen som var her, er dessverre revet.

    Ønsker deg ei fin uke! klem,

    SvarSlett
  18. Herlig altså. Vi har en slik på hytta og den er alltid i bruk når jeg er der. Å bake pizza i denne blir som ekte Italienskpizza. Herlig bunn. Håper brannvesnet godkjenner, for de kan være vanskelig med slike ovner. Men står den der den alltid har stått er det mulig.
    Hei hopp
    Randi

    SvarSlett

Takk for din kommentar til Balke gård, jeg setter stor pris på en hilsen fra nettopp deg selv om livet mitt kan være så hektisk at jeg ikke rekker å svare eller besøke deg...

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.