fredag 18. februar 2011

Gjærbakst som anbefales!

Jeg har fått oppskrift på kringle fra ei voksen dame som jeg vil dele (ikke dama men oppskriften;-)), for den ble så utrolig god! 
2,5 kg Regal hvetemel
450 gram smelta smør/margarin
1 l h-melk
5 dl kokene vann 4 dl sukker blandes med 1 pakke gjær og eltes godt. 
Forheves i 30 minutter.
Deles i tre deler og hver del rulles til en pølse og trykkes flat.  Smør på smør, kanel  og sukker og trykk sammen før de tre dlene flettes og lages til en gringle.  Jeg lagde en kringle, en stang og kanelsnurrer avdenne mengden.   I kringla smurte jeg makronfyll (ferdig som blandes med 3 ss kokende vann).  Så var det å pensle med egg, her fikk jeg hjelp av en liten venn...
¨Så strø på perlesukker fra Sverige (det smelter ikke i ovnen slik som det norske), og sette rett inn i forvarmet ovn på 200 grader, steketid 20-25 minutter.
Eltet deigen i dette klenodiet, arvet av verdens beste bestemor..."Ubetalele..."
 Så når ungene kom hjem fra skolen, ble jeg kvitt mye av baksten.... :-)  Nå har jeg vært hos legen og så handlet til helga, en ukes vinterferie står for døren..-Det skal bli godt.  Vi skal på hytta og en tur til Trysil, mens Amalie drar til Romsdalen på besteforeldretur alene.  God fredag til deg fra meg:-)

2 kommentarer:

  1. Mmmm....den kringla så jammen herlig ut. Kan hende man skal hive seg i bakingen i helga:)
    ¨Her starter vinterferien først neste helg, så det er ennå noen dager til jeg kan sende mann og barn på campingtur uten mor, som må jobbe hele uka:( Men de koser seg vel like godt uten meg:)
    Ønsker dere en fin ferie, og god tur til frøkna som skal på ferie alene:)

    Klem Milla

    SvarSlett
  2. Såå fin! Gjærbakst er alltid velkomment! Jeg og snuppa skal lage muffins-kanelboller i morgen, det er lørdagsdigg det!! God vinterferie! Klem

    SvarSlett

Takk for din kommentar til Balke gård, jeg setter stor pris på en hilsen fra nettopp deg selv om livet mitt kan være så hektisk at jeg ikke rekker å svare eller besøke deg...

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.