onsdag 22. september 2010

Om å bry seg...

Hei!  Nå skal jeg dele en litt trist og tankefull historie fra dagen min igår med deg.  Grunnen til at jeg deler historien, er at det kanskje kan få deg til å fremskynde det du har tenkt en stund..  Ihvertfall fikk jeg meg en lærepenge igår...
Uten å anklage noen eller noe, vil jeg bare dele litt av "bry-seg-evnen" vi har og som samfunnet kanskje trenger mere av?  Vi vet jo at den finnes der ute, det er bare å tørre å by litt.  Vel, saken er at vi i nabolaget har en familie som trenger hjelp til å blant annet holde det ryddig rundt seg.  Jeg har lenge, og da mener jeg LENGE, tenkt å ta med rive og trillebåre og spørre om å få bidra med litt hjelp.  Vel, det er jo ikke slikt man gjør...Men jeg har hele tiden tenkt at familien sikkert hadde ønsket det, de vil nok ikke innerst inne ha det rotete rundt seg...  Nå har jeg bodd her i 3 1/2 år, og igår etter jobb tok jeg meg en tur dit, jeg.  Jeg ga naboen en klem og spurte om jeg ikke kunne få hjelpe litt til.  (Må si at jeg kjenner dem ikke, bare foreldre til en som er ofte på besøk hos oss).  Hun ble kjempeglad, takket og sa at hun ikke var flink til å spørre om hjelp.  På grunn av situasjonen vil jeg ikke si noe om hvorfor det ikke har blitt ryddet der, annet enn at folks ressurser er varierende utfra livssituasjon og evne...  Nå har det i tillegg oppstått en akutt krisesituasjon, så da var det ihvertfall på sin plass å gjøre dagen litt enklere.  Så etter aksept på å la "fru virvelvind" som hun kalte meg, få innpass, dro jeg hjem og henta rake, henger og arbeidstøy.  Etter 4-5 timer og et stort hengerlass med søppel, et stort bål med rot og skrot, er nå hagen fin! 
I lunsjen kjøpte jeg inn 4 erica og skal sette de i potter og krukker utenfor hos dem på vei hjem.  En venninne av meg kom også og hjalp til med å rydde inne hos dem.  En god følelse for at jeg gjorde det riktig kom da jeg la meg, men ble overskygget av at jeg ikke hadde gjort det før...Så mitt tips, følg hjertet i slike situasjoner.  Ta god vare på hverandre, og det kan være naboer blir glade for litt hjelp...  Jeg skriver virkelig ikke dette for å få honnør, jeg vil bare gi dem som tenker det samme, et siste, lille spark til å gjøre det...   Klem fra

28 kommentarer:

  1. Utrolig flott gjort av deg! Sikkert mange som har det slik at man ikke vil spørre om hjelp, jeg kan også være sånn innimellom, selvom jeg av å til liker å gjøre ting selv;)

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. Fantastisk, du har så rett! :)))

    SvarSlett
  3. Hei igjen! Blomsterpotton er kjøpt i en blomsterbutikk på Metro sentret i Lørenskog.
    Mener det er Euroflorist eller noe;)

    SvarSlett
  4. Å tenke med ♥ gjør vi jo alle fra tid til annen, men vi er ikke så flinke til å gjøre noe med det! Så flott at du fikk det til!!
    Og som du sier.. hvorfor gjorde jeg det ikke før!
    Det er viktig å bry seg OM og IKKE MED hverandre!

    Ha en god dag!!

    SvarSlett
  5. Fantastisk,flott!! utrolig gjort...helt enig med det du skriver! Klem

    SvarSlett
  6. Hei.
    Virkelig en flott historie dette,det handler om å tørre,man vet jo ikke hvordan man blir møtt. Du er god og snill du,ikke minst modig. :)Stor klem.

    SvarSlett
  7. Dette er så bra gjort, og vi skulle hatt flere som deg! Det handler om å tørre å bry seg... En sterk historie til ettertanke, har lest den flere ganger...Takk!

    SvarSlett
  8. Det var veldig omtenktsom gjort..... og du fortjener virkelig honnør !!
    Ja, å bry seg om andre og gi en hjelpende hånd når det trengs, er viktig.
    Ha en riktig fin dag !

    SvarSlett
  9. Så flott at du gjorde dette. Vi er4 litt for redd når det gjelder slike ting.De fleste blir glad for hjelp.
    Her i boligfeltet er der en del folk i 80 årene.
    Så vi hjelper når vi kan og de blir så glad for det minste.
    Ha en fortsatt fin dag

    SvarSlett
  10. Så flott at vi har sånne som deg; som tør å gå å spørre om å få hjelpe! Du har så rett, altfor få tør gjøre sånt!
    Det er viktig å vise at en bryr seg om naboer, å vise at en er der for andre..
    Ha en flott dag!

    SvarSlett
  11. Blir helt rørt jeg!
    Fantastisk flott gjort..

    Og vi er vel alle litt redde for å bry oss med noe vi ikke har noe med.. Kan jo uansett ikke skje noe værre enn at man får et nei -hvis man spør.

    Tenker det er en glad og takknemlig familie som har en byrde mindre på skuldrene..

    Ha en super dag!

    Klem fra Tove

    SvarSlett
  12. Sterk lesning, takk for utfordringen om å følge hjertet sitt...Nå skal jeg til de gamle naboene våre og høre om de vil ha hjelp til eplesanking og løvrakingen. Irene

    SvarSlett
  13. Dette bare bekrefter det jeg har følt - at du er klok Marianne!:-)
    Og ja samfunnet kan være KALDT.., kunne trengt den hånda di engang for noen år siden.
    Det koster såå lite å bry seg/hjelpe andre - dessverre finnes det få av deg;-)
    VARM klem til deg - blir rørt av deg,H.

    SvarSlett
  14. Så godt at det finnes slike som deg, Marianne! En som faktisk gjør det, og ikke lar evnt. tvil vinne over lysten til å fullføre! Kjempeflott! Vær stolt av deg selv:) Klemmer

    SvarSlett
  15. Så flott Marianne. Vi bryr oss kansje litt for lite neon ganger. Vær stolt av at du gjorde det. Klem Kristin

    SvarSlett
  16. Woow beautiful!!!
    Kisses dear.

    SvarSlett
  17. Du er fantastisk!! Takk for spaket jeg fikk bak....har i allefall en jeg vet som trenger hjelp...

    SvarSlett
  18. Så fint gjort av deg! Det var kjempesnilt og veldig modig gjort!
    Alle kan vi vel ta lærdom av historien din, men så er det dette med å tørre da....
    Men litt hverdags-hjelpsomhet er jeg god på :) Som feks i rush trafikken...da er jeg snill å lage en luke, så noen av bilene som ikke kommer seg ut på hovedveien pga køen,kan "snike" seg ut. Eller å holde butikkdøren oppe for nestemann som kommer. Ikke store tingene akkurat, men alle monner drar hva?
    Klem fra Lise

    SvarSlett
  19. åååå, så hærlig gjort av deg, heilt fantastisk snilt og modig. virkelig en historie til ettertanke:)Klem.

    SvarSlett
  20. Fantastisk...ja nå må nabokjerringa på banen igjen, vi bryr oss alt for lite....stor klem fra meg.

    SvarSlett
  21. Om det bare hadde vært flere slike som deg! Det skal mot til å gjøre noe slikt, for en kan jo risikere å bli avvist og kjeftet på også. Og så sier du jo på en måte at du synes ikke alt er like fint hos naboen. All honør skal du ha!

    SvarSlett
  22. hei Balke. Vi skulle gjordt slike ting mye oftere og brydd oss mere, helt klart. Blir helt imponert av deg, klart du skal ha all honør for den tjenesten. stor høstklem fra Ingebjørg/Råholt

    SvarSlett
  23. Well done, kjære husfrue! Ikke overraskende, men veldig bra at du gjorde det. Tenk hvilke ringvirkninger dette skaper på sikt...En positiv tanke/handling skaper flere - kjempebra!!! Klem, husfrue 4

    SvarSlett
  24. Å kjære deg. Så riktig tenkt! Hadde bare alle gjort èn slik handling i livet, hadde det hjulpet mye for mange:)
    Handlinger betyr mer enn ord, er vel kanskje på plass å bruke nå, eller?!
    Ha en god helg Marianne.
    Klem fra Line

    SvarSlett
  25. Det var snilt gjort av deg, Marianne! De ble nok glade for en håndsrekning. Synes ikke du skal være trist for at du ikke har gjort det før, man kan alltid være etterpåklok, men det som er gjort eller ikke gjort får man ikke endret på. Det viktigste er at du har gledet en familie :)

    Takk for koselig hilsen. Jeg er her, og koser meg med den lille nykommeren i familien.

    Ønsker deg en fin kveld. Hilsen Margrethe

    SvarSlett
  26. Fantastisk handlekraft, og ikke minst omsorg :)
    Herlig! Håper det går godt for familien :)
    Tusen takk for herlig kommentar! Måtte virkelig le ;) fjortis er bra!
    ha en fantastisk helg
    klem fra Barbro

    SvarSlett
  27. Så fint av deg Marianne...skulle vert fler av samme sorten.Men vi er vel litt redd og tråkke på annens "eiendom" Jeg er blitt litt bedre og si ja om noen tilbyr meg hjelp til forskjellige ting.För var det "klara det sjöl" Ha en fin kveld Marianne ...klem fra ho Anne Bodil :)))

    SvarSlett

Takk for din kommentar til Balke gård, jeg setter stor pris på en hilsen fra nettopp deg selv om livet mitt kan være så hektisk at jeg ikke rekker å svare eller besøke deg...

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.