mandag 13. februar 2012

Kjøkkenet vårt.

 Endelig mandag?:)  Etter ønske fra Kristin med bloggen Familiegleder, så skal jeg nå vise mange bilder fra kjøkkenet vårt.
Kjøkkeninnredningen  i malt heltre er fra en lokal kjøkkenprodusent.  Eikeplatene er 4 cm tykke, og den nærmest vinduet er på 6 meter og 80 dyp, perfekt for matlaging og baking når små hjelpere skal sitte på benken, eller å få plass til asjettene når maten skal posjoneres før servering.
 Det runde spisebordet er med ett ben, en viktig detalj når man er flere enn fire ved bordet.  Stolene er nye, gamle, slitte, nymalte.  Og en plast-barnestol fra Ikea til minstemann på 8 måneder. 









Har pyntet med små hyller, knagger, vaser på veggene som er malt i samme farge som innrednignen for å skape helhet.  Taket, dørene og listverket er i høyglans og helt hvit.  Denne døra er ned til kjelleren hvor vi blamnt annet har matboden, kjøleboden og veden vår. 
Så et bilderas fra selve innredningsdelen, hvor vi tenkte mest mulig lys fra vinduene og mest mulig skuffeutseende for å få kjøpmannsdisk-nostalgien tilbake. 




Stramme linjer i skuffer, profiler, håndtak og vask, og såpedispenser så man slipper zaloflaska på benken, har vi også.  Vasken er nedfelt slik at filla og smuler raskt kan sopes nedi vasken.  Hvitevarene er i stål, og vifta prøvde vi å få til å passe midt mellom vinduene for symmetriens del.  Selv om det er flust med skuffer her, så er noen av dem skap av funksjon: oppvaskmaskin og skapet under vasken har bare skuffefrontutseende:).  Med lokal snekker er de mange ønsker mulig.  Kjøkkenet tegnet jeg selv, og etter å ha bygd 2-3 kjøkken før dette, så hadde jeg mange meninger om hva jeg ville ha, og hva jeg ikke ville ha.  Flisene er de samme som jeg hadde i huset vi bygde nytt i Asker, og fargen hadde jeg på et annet kjøkken i Vollen.  At min kjære var enig og fornøyd, er jo veldig flaks for meg, når jeg tenker etter:)
Det beste med kjøkkenet er skuvsenga, arvegods fra mtt barndosmparadis.  Malt i samme farge som kjøkkenet: fasadehvitt.  Da kan puter, tepper og pledd variere uten problem når alt annet er likt. 

Vi har fire runde lyskupler i arbeidssonen på kjøkkenet, mens over spisedelen har vi en lampe fra min kjære som jeg har malt med hvit bengalakk.  Gulvet er lakket furu, og det vi gjorde her var å fjerne gammel innredning, isolere, skifte vinduer, legge gulv, bytte lister, legge gipsplate der flisene skulle komme, flise, male, sparkle, pusse, bygge innredning og vips, så ble det slik ved hjelp av dyktig snekker og utallige timers planlegging.  Men vel verdt innsatsen, for dette rommet er det rommet vi bruker mest.  Både til matlaging, lekser og lesing, kos og sosialt.  OK, Kristin?:)
Vennlig hilsen som er litt støl idag etter en flott skitur med sin personlige trener, spreke Henrik 10 og 1/2 år:)

7 kommentarer:

  1. Hei Marianne, fint kjøkken. Vi skal gjøre litt om på vårt, og nå er jeg på utkikk etter et rundt hvitt bord slik som du viser......får ta meg en tur på bruktbutikken. Så herlig med skitur da, håper på det snart. Ha en ny fin uke.....klem fra Mona

    SvarSlett
  2. Hurra! Så lekkert altså, et ordentlig drømmekjøkken! Så smart med Skuffefronter på skapene!! Og skuvseng har jeg ønsket meg siden jeg var liten!! Fin uke til deg:) Klem

    SvarSlett
  3. Du og du for et lekkert kjøkken!
    Ser at jeg absolutt burde tatt meg en tur til Balke for litt inspirasjon ;) driver nemlig å tegner nytt kjøkken selv for tiden!
    Si meg..hvem er denne lokale kjøkkenmakeren? ;)
    Ha en fin fin dag - støl eller ei!
    Her har vi beina på bordet, tegnefilm på tv, brus i glasset og smågodtrester i bollen...minstemann er sjuk på andre uka så her venter legebesøk om et par timer!
    Klem Line

    SvarSlett
  4. Du har så utrolig lekker kjøkken!!!! Drøm altså!! Også så mye plass!!! :D

    Jeg har hatt bittelitt kjøkkenfornyelse jeg også, legger ut bilder i morra tenker jeg.. :P M legge ut de bildene som egentlig skulle komme i går nå.. :P Ikke nett i går.. Grrr!

    Sprek du er!! Min personlige trener er så langt borte nå.. :P

    SvarSlett
  5. så fint kjøkken... koselig... :)

    SvarSlett
  6. Dette var kjempe lekkert, og de flisene er flotte :)
    Takk for titten :)

    Ønsker deg en fortsatt god kveld
    klem klem

    SvarSlett
  7. Hei.
    For et lekkert kjøkken og tallerkenhylla
    di var kjempeflott.
    Fin ny uke til deg.
    Klem fra Mette.

    SvarSlett

Takk for din kommentar til Balke gård, jeg setter stor pris på en hilsen fra nettopp deg selv om livet mitt kan være så hektisk at jeg ikke rekker å svare eller besøke deg...

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.