mandag 9. august 2010

Mitt barndomsrike....

Tenkte jeg skulle fortelle litt om meg selv idag...  Jeg har vært hjemme og tatt noen bilder av mitt barndomshjem...  Jeg bodde i dette huset på en gård sammen med storesøster og storebror, mamma og pappa (samt noen høner, en  hane, to kaniner, katt, undulat og gullfisk innimellom). 
Huset leide vi av mine besteforeldre, og jeg kan virkelig si at jeg hadde en finfin barndom med friluftsliv, lek og latter, pappa-lærer som er som et levende leksikon og en tålmodig og snill mamma som kan fortelle de beste "da jeg var liten-historiene!"  Da jeg begynte på ungdomsskolen bygde vi hus på gården, de ville ha sitt eget og faren min som er odelsgutt, overtok ikke gården før han var over 60.  Nyhuset eller Nystua, ble bygd i pære/eplehagen, og mitt barndomshjem, Sjurstua, er nærmest, så Nystua.  Jeg flyttet på hybel da jeg begynte på Molde gymnas rett etter ungdomsskolen, så for meg er gammelhuset hjemmet mitt.
Faren min ga fra seg odelen til verdens beste lillesøster for han, tante for meg, gudmor for Amalie..Hun er den rette til å ta tak i et hundre år gammelt hus med enormt behov for oppussing!  De har malt og stått på, huset er blitt nydelig oppusset!  Dørene er i lavendel, resten av huset er malt hvitt.  Og det beste er at selv om hun eier det, får jeg låse meg inn og lukte og mimre barndommshjemmet mitt, veldig snilt og absolutt ikke en selvfølge så jeg er veldig takknemlig.
Når jeg nå er hjemme, skjønner jeg hvor flott natur jeg har vokst opp med!  Jeg må alltid gå i fjære og på
fjellet...I år ble det Gauprøra, så tangsniffing i Langfjorden..
Så da vet dere litt om mitt barndomshjem.

Klem fra Marianne
som har siste ferieuke nå, venter mamma og mine 3 små hjem med toget, de har vært alene på Rød alene siden lørdag...Det har visst gått veldig bra, hønemor har ringt flere ganger per dag, ja...,-))  Ha en nydelig dag!

16 kommentarer:

  1. For et flott hus, og for en fin historie! Så koselig å lese litt om deg og hvor du kommer fra :)
    Så godt det må være å gi ifra seg huset som faren din gjorde, og se at hun som tok over virkelig gjør ting skikkelig! Ikke bare gjør det..men har sansen, og de samme følelser for stedet.
    Det er nok litt slik her også. Vi bor jo i min kjæres bestefeforeldres hus fra 1958. Og med hus og en stoor hage med gamle frukttrær for eksempel, så forsøker vi å ta vare på det som er av gammelt, selv om vi også må både bygge på og gjøre endel moderniseringer. Jeg tar for eksempel vare på det jeg klarer av det bestemoren hans har plantet ute. Viktige minner for min kjære, og som blir igjen minner for hans og våre barn igjen;)

    God start på ny uke, Marianne:)
    Klem fra Line

    SvarSlett
  2. Så koselig å lese litt mer om deg! :)
    Huser ser jo bare helt hærlig ut!

    Mange klemmer

    SvarSlett
  3. Så koselig å bli litt mere kjent med deg.
    Det så ut som en flott plass & et herlig hus
    å vokse opp i. Ha en vidre fin mandag.
    Her har hverdagen hente oss inn,så bare
    meg & lillesøster hjemme. Klem fra Christina

    SvarSlett
  4. Så utrolig koselig det var der, nydelig hus.
    jeg har sett lignende hus når vi har vært oppe i Romsdalen og da tenker jeg alltid åhhh der skulle jeg så gjerne ha bodd, ett sånt hus skulle jeg så gjerne ha eid.
    Skjønner godt at du har hatt det fint her ja :)
    Men du har det nå så fint hjemme på Balke også du da Snuppa :-)

    Ønsker deg en utrolig fin ferie.

    Klemmer Line

    SvarSlett
  5. For en vakker gård !!!
    Skjønner godt du har gode minner derfra :)
    Gleder meg til å se flere bilder :))

    Klem,Kari

    SvarSlett
  6. For et fantastisk hus...gleder meg til og få se mer av innsiden...
    kos deg
    eddaKlemmer

    SvarSlett
  7. Nydelig hus. Gleder meg til du viser oss innvendig og.
    Nyt dagen
    Klem Tove

    SvarSlett
  8. For et flott sted, Marianne! Kan forstå at du har gode barndomsminner derfra...

    Ønsker deg en herlig dag!

    Klem fra Fru K

    SvarSlett
  9. For et herlig sted å vokse opp. Godt å komme hjem til barndomstrakter når en ikke bor der til daglig. Har nettopp kost meg på Jæren noen dager. Ha ei flott uke :)

    SvarSlett
  10. Jeg vrir alltid hodet så det gjør vondt -og nesten kjører av veien når jeg passerer Rød og Eidsvågen. Det er jo så mange vakre gamle hus der, og dette er definitivt ett av de!
    Skjønner godt hvorfor du er så glad i denne stilen når du har vokst opp i ett sånt hus, og jeg gleder meg til å se bilder fra det inni.
    :)

    SvarSlett
  11. Masse gode minner å ta vare på her ja, skjønner jeg :)

    SvarSlett
  12. Hei hønemor! ;)
    Det var ikke så dumt allikevel da, Marianne, at det ikke ble noen "stasjons-kaffe" på oss idag, for da fikk du laget dette kjempekoselige innlegget! :)) Det var veldig artig å lese om hjemstedet ditt og å få ta en smugtitt inn i huset du vokste opp i. Flott sted!! ...og en litt annen utsikt enn åkrene som vaier i vinden her på Hedmarken! ...selv om også DET har sin definitive sjarm! :))

    Håper vi treffes snart da!
    Klem
    June
    Nostalgi & Skriverier

    SvarSlett
  13. Hei.
    Kjører ofte forbi dette huset,sommerhuset vårt(som skal selges) ligger ca 15 min kjøretur unna. Jeg har alltid likt huset og nå gleder jeg meg til å se inne. Utrolig fin farge på ytterdøra og de utskjærte stolpene er skikkelig vakre. :)Klem Mette.

    SvarSlett
  14. Så nydelig et hus, og så utrolig fint det må ha vært å vokse opp slik. Jeg vokste også opp på landet med besteforeldre på gården like ved oss...minnene er så mange og gode. Gleder meg til å se inni huset også, det er så flott å se hus som blir tatt vare på...på en slik måte. Ha en fortsatt fin uke..klem

    SvarSlett
  15. Hei Marianne.Så fin "Sjurstua" har blitt da.Ja det var en gang for lenge,lenge siden...Har mange fine minner der i fra,sammen med dere.Gler meg til jeg får ta en titt inn.Ha en fin kveld,og takk for att du deler dette med oss her inne.Klem fra ho Anne Bodil <3

    SvarSlett

Takk for din kommentar til Balke gård, jeg setter stor pris på en hilsen fra nettopp deg selv om livet mitt kan være så hektisk at jeg ikke rekker å svare eller besøke deg...

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.