tirsdag 5. januar 2010

Førua 1

Hei og tusen takk for kommentarer fra Dokka og alle andre, så koselig med besøk, flinke er dere!! Etter lang arbeidsdag var det godt å kose seg inne i varmen, ute er det nå -24 grader...

Også kjekt at de som skal leie kårboligen ser frem til å flytte inn. Legger ut noen bilder fra nabohuset nå, spesielt kjekt for noen tanter som har hatt moren sin boende der i mange, mange år. Helene het hun, og vår yngste datter er oppkalt etter henne. En oppegående og herlig dame som jeg dessverre ikke fikk hilst på mer enn noen ganger før hun døde like før hun fylte 99 år gammel, men glad jeg fikk bli om ikke annet ihvertfall litt kjent med henne. Hun var det jeg vil kalle familiens samlingspunkt, visste alt om alle og hadde god oversikt over familien sin. Hun var spesielt flink med farger og vevde nydelige bilder. Hun ble enke i nokså ung alder, og kom fra Løten, gården Trømnes, og Schjerve var pikenavnet hennes.

Helene og mannen Nils (født 1906) fikk fire barn, og på den tiden var det dette med menn og odelslov, så først 4.mann (sistemann) var en gutt som fikk odelen på gården. Tenk, det er ikke lenger siden at menn og kvinner ikke var likestilte. Min kjære, Amalie, Henrik og meg fikk noen fine måneder der nede mens vi pusset opp hovedhuset, og nå skal dere bli med inn på badet og penstua som vi pusset opp:-)
Skagengrå panel, med hvit innredning. Den lille lampa på overskapet passet godt inn i stilen synes jeg.
Min kjære og meg skal ikke gjøre som svigers som flyttet i moderne leilighet, nei vi skal bli skikkelig førhusfolk vi:-) Gleder oss til å bli gamle der nede, følge med på tunet og imitere blomsterpotter i vinduskarmen når noen går forbi:-) Vel, vi får vel se, men per idag er det planen.
Her er penstua, som er malt i lavendelgrønn. Det gamle skapet er så nydelig at vi ikke får oss til å flytte det. Vi kalte dette Torshovstua da vi bodde her (Min kjære flyttet derifra og alle hans møbler stod her, mens mine fra Asker stod i Marianne- eller Askerstua).
Med dette sier jeg adjø og god natt for denne gang,

4 kommentarer:

  1. Alt er så nydelig Marianne!!, det ser ut til at dere koser dere skikkelig :-) Ble veldig imponert over bl.a paviljongen.Typisk deg å bare snekkre en sånn... Det ble ikke noe tid til baking, men vi må komme innom snart :-) Stor klem <3 hils Nils og barna <3

    SvarSlett
  2. Jeg skjønner godt at dere vil bli gamle i det nyydelige huset :))
    Nydelige farger dere har malt med og skapet, ja det er jo bare vakkert !!!
    Heldige er de som skal bo der :)

    Klem,Kari

    SvarSlett
  3. Der kan man nok få en harmonisk alderdom ja! Men nå er det en god stund til du er pensjonist da, Marianne! :))
    Jeg vet hvor Trømnes er foresten. Den er fortsatt eiet av Schjerve-familien, er den ikke?

    Nattaklem fra June

    SvarSlett
  4. Åh, jeg likte skapet på badet! Vi skal pusse opp bad nå, sliter litt med å finne noe som er nostalgisk nok, litt for moderne der ut! :P

    SvarSlett

Takk for din kommentar til Balke gård, jeg setter stor pris på en hilsen fra nettopp deg selv om livet mitt kan være så hektisk at jeg ikke rekker å svare eller besøke deg...

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.