onsdag 11. januar 2012

Lyst på en Egersund krydderhylle?

En som kan stå på kjøkkenet og knytte gammel tradisjon til ny funksjon?
 Det hadde ihvertfall jeg lyst på, og spesielt etter en titt hos Linn på Liebråten gård.  Så da dro jeg til "han Finn" og fant denne hos en ung dame i nærheten.  Den var gitt i bryllupsgave til hennes mann besteforeldre rundt 1945, og ifølge det brune stempelet under skuffene stemmer nok det med produksjonstiden 1920-1954.  Nesten litt trist at de selger den ut av slekta, spør du meg, men har man ikke plass så må man prioritere.   Hylla er nesten en meter lang, har alle porselensskuffene i orden (nellikskuffen skal være brunlig) og ble hentet av lillebror og meg etter frokosten idag.  Og i grynskuffen hadde jeg tenkt å legge småmyntene...hehe, men det ble isteden kapslene i kaffemaskina, dog i gull da...:)  Som den elendige husmor jeg er, inneholder potetmelskuffen babygrøt, og sagogrynskuffen får nok besøk av Toro Brownies etc:)
 Måtte slipe litt på toppen, og har lagt bort tanken om å male den turkisblå,- eller hvit på toppen, synes den går i ett med benkeplata og skal heller olje den på toppen. Og ja, føttene nederst på bildet er Fredrik:)
 I hver ende på den over 6 meter lange benken, er det mere pyntehyller som råder... 
 Vårlige farger som du ser..
 Og i andre enden er det kaffepulver, sukker og vaniljesukker i boksene fra Søstrene Grene.
Og i hjørnene er det lys med dimmer som lyser opp krokene, synes det gjør seg og når det ikke tok noe an skap/skuffeplassen var det helt greit.  Benken er 80 dyp, så vi har 20 cm tomrom bak innmaten. 
Og nå har jeg bestemt meg, jeg kommer ikke med flere innlegg før jeg har besøkt dere, dere som kommenterer her og som har gjort det på de tre siste innleggene..Så inntil da, skap gode minner og ta vare på dine i og utenfor trafikken.

Vennlig hilsen
som nå skal på jobb og ikke være interiør- men Trygg Trafikk - fokusert:)

18 kommentarer:

  1. Heldige du som har så stort og fint kjøkken :)
    Nostalgisk krydderhylle - var nok ment å være på Balke, tror du ikke? :)

    Ha en fin onsdag!

    SvarSlett
  2. Hei du gode :)
    Ikke en kjedelig dag hvis man er "gjest" hos deg!
    Så kjekt at du fikk ønsket ditt oppfylt:)Og så koselig med gyngestol.Må og smile av kjolen du viser, ikke alle som har egne "arbeids kjole".Må le litt av utrykkett "herme gåsa",herved innrømmer jeg villig at jeg også er en gås:)Pr.tiden er jeg utslått av øreverk og tette bihuler,og jeg sendte en god tanke til moren din,for vademecum er tingen!Takk for koseli hilsen.Lykke til med minnemarkering.
    Beste hilsen Britt u.blogg

    SvarSlett
  3. Heldige du, den krydderhyllen var bare superfin. Jeg leter etter noe lignende, min bestemor hadde en slik på veggen når jeg var liten..og det var alltid snop i den ene skuffen til barnebarnas store glede..og truser (makaroni) i en som jeg alltid spiste..
    Fortsetter jakten jeg :O)
    Fin fin onsdag til deg!!

    SvarSlett
  4. Herlig kjøkken du har Marianne og krydderhyllen var lekker ja. Masse fint med roser på der og ser jeg. :))
    Klem M

    SvarSlett
  5. Du er heldig som har slikt ett stort og fint kjøkken....og krydderhylla var bare nydelig.....

    SvarSlett
  6. Den var kjempefin!! :D:D Og klart man bare må putte akkurat det man trenger i hyllene.. Er vel ikke gryn og potetmel vi bruker mest av nå.. :P

    Får bare ENDA mer lyst til å få fiksa kjøkkenet her også når jeg ser det fine kjøkkenet ditt :) Hele huset er jo superflott :)

    Klem fra meg (som tar en pause mellom malekostene.. ;P)

    SvarSlett
  7. Åh, den var som laget til deg! Passet perfekt :)
    SÅ deilig med den laaaange kjøkkenbenken da...sukk. Genialt med lys i benken, og ekstra bredde. Det må være genialt når man baker og lager mat :)
    Ha en fortsatt fin onsdag!
    Klem fra Barbro

    SvarSlett
  8. Så kjekt at du fant krydderhylle som du jaktet på! Nydelig er den og passer perfekt inn på det flotte kjøkkenet ditt! Så er det så praktisk. Jeg gikk på skattejakt i mine foreldres kjeller og der fant jeg min krydderhylle på 2 etg. og skuffer av sink. Min far brukte dem til oppbevaring av spiker/skruer etc. Jeg byttet den til meg mot en liten bord-ikea-kommode med småskuffer:-)

    Jeg har gått glipp av "Herlige Hjem" og er så lei meg. Tror ikke de sender reprise på den heller.

    Ønsker deg en fin uke!!

    Klem:-)

    SvarSlett
  9. Lekkert kjøkken du har! Og smart med den dype benken:)

    Veldig fint (og praktisk?) med fliser ved stekeplata, er selv i tenkeboksen når det gjelder dette.. Fliser.. Glassplate.. Hmmm..;)

    Ha ei super uke:)

    SvarSlett
  10. Den hylla var knallstilig! Har alltid hatt lyst på en slik... Har en sånn i tre høyder av plastikk, men den er det scrappeting i...og den står dessuten på bua i vente av et eget hobbyrom en vakker dag;)

    Den kledde det store fine kjøkkenet ditt helt perfekt - og flaks at du fant den i nærområdet da. Det var nok en mening med det, Marianne.

    SvarSlett
  11. Å, så gøy å sjå ei slik hylla å¨kjøkkenet til nokon :) Eg har nettopp fått ei nesten lik av mine besteforeldre. Dei er bare organisert på ein anna måte - i to etg.
    Gler meg til å få dei på plass !
    Blei kjempe fint på kjøkkenet ditt :)

    Klem Birgit

    SvarSlett
  12. Ah! Så flott!! Den så jeg;) Hos han Finn altså, her om dagen ... Heldiggris;)

    Fortsatt fiiin kveld!

    KLEM FRA MEG
    Anette

    SvarSlett
  13. Utrolig praktisk!! Kjempefint...
    Her er det ikke mye vår over kjøkkenet. Snøen laver ned og skiene står trofast oppstilt ved ytterdøra. Heldigvis ikke sprengkald januar i år. Nyt 2012-starten du også!
    klem

    SvarSlett
  14. heldige du:-)det er lykke det, å komme over sånne herlige ting.-)personelig hadde jeg ikke klart å selge et arvestykke som dette uansett plassmangel,men vi er jo forskjellige:-)ha en suuuper helg:-9

    SvarSlett
  15. åååh for ei HERLIG hylle! Og får et heeerlig kjøkken =)
    Ha en fin fin uke =)
    KLEM

    SvarSlett
  16. ååå, sånn krydder hylle vil jeg og ha!!!! hvor kan man få tak i en sånn tro??? :)

    SvarSlett
  17. For ei flott hylle du har fått tak i. Ei slik kunne jeg veldig godt tenkt meg. Jeg har ei gammel med plastskuffer. Ikke helt det samme. Må si jeg blir litt misunnelig når jeg ser folk har en slik lang kjøkkenbenk. Her er det ca 1 meter med arbeidsplass på benken, og der må også brødboksen stå. Spørs om jeg ikke må prøve å omorganisere litt snart.
    Ha ei fortsatt god uke :)

    SvarSlett
  18. For et herlig kjøkken dere har , går med drømmer om en utvidelse av vårt......får se om mannen lar seg overtale da. Ha en fin fin onsdag...klem fra meg

    SvarSlett

Takk for din kommentar til Balke gård, jeg setter stor pris på en hilsen fra nettopp deg selv om livet mitt kan være så hektisk at jeg ikke rekker å svare eller besøke deg...

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.