fredag 25. november 2011

Lysstøperdagen...

Idag har det vært lysstøping på stabburet her på Balke, for lyslagingen bør skje så nærme Karimesse som mulig, og det er idag.  Før ble lysene laget av talg fra slaktinga, nå lages den av stearin fra Panduro:)  Stabburet er pyntet til jul, så til tross for vårvær og 7 grader, fikk vi julestemning...
 Vi leste i boka Lysår (som heldige meg fikk av Hege), at den som skulle dyppe skulle være i godværslune og det var ikke noe problem idag...
Min gode venninne og jeg startet opp tidlig idag, og hadde en kjempekoselig lysdag på stabburet sammen med søte nisser og en lillemor som heller ville være med på dette enn å dra i barnehagen:)
 Litt prøving og feiling i starten, men neste år er vi rede for trearmede lys, vel...Hehe... 
 Og til dere som lurer på hvordan resultatet ble? 
Vel, Løiten lys får ikke noen konkurrent fra "Balke lys" ihvertfall hahaha, se disse lysene;))))) 
Men med gløgg og latter ble det jo en minnerik dag, og så kan vi smile når vi tenner på de selvlagde lysa i jula og alle lurer på hvem av barna som har laget dem... (Men det var det a mor som gjorde:))

Og Savalen var bra selv om jeg ikke fikk komme inn til nissen...Men jeg prøvde:) 
Vennlig hilsen

7 kommentarer:

  1. Så koselig aktivitet! Morsomme lys med sjarm spør du meg, så at Løyten ikke får konkurranse skal du ikke se bort ifra, hihi!

    Håper dere får en fin helg og adventssøndag!

    Klem

    SvarSlett
  2. God fredagskveld
    For en idyll :) Lurer ofte på hvorfor vi bor i rekkehus, er stadig inne på Finn og ser på småbruk... Kanskje det blir telys dere satser på neste gang-hi,hi. Neida,øvelse gjør mester.Får snike dere å se hvordan de gjør det på løten lys :) Vi laget drops for en del år siden,kjempe godt og gøy med selvlaget (ikke noe for småbarn da). De eneste lysene jeg har prøvd meg på var bivokslys. Skikkelig artig alt dere finner på og nå er det snart kranselag :)
    Klem og smil fra Britt u. blogg

    SvarSlett
  3. Så utruleg koseleg ♥
    Heldige alle dei som fekk nyte dagen i stabburet!

    Tusen takk for slike fine ord frå deg ♥

    Ynskjer deg ei fin adventshelg!

    Klem ♥

    SvarSlett
  4. Hei :)
    Leeenge siden jeg har lagt igjen spor etter meg nå :)
    Først og fremst, masse gratulerer med familie forøkelsen :)
    Så koselig du gjør det med juleforberedelser - viktig å gjøre koselige ting også, ikke bare stresse rundt. Og lysa fikk jo sjarme i massser da :) Det har ikke Løyten lysa :)
    Fortsatt god helg!
    Mumseklem fra Vibece :)

    SvarSlett
  5. Hehe, blir nok vokslys her også fra nå av:) Og ja, drops er morsont å lage. Vi lagde polkagris for noen år siden, men da regnet det og fuktig vær var visst ikke greia, men gode på smak:) Idag ble resultatet bedre, Britt:) Klem

    SvarSlett
  6. Takk for en herlig dag, Marianne! Lyset mitt økte i tykkelse da jeg hadde kvittet meg med " gruffet" :-)) Takk for at du byr på initiativ, gjestfrihet, latter og glede!!! Du er jo et fyrverkeri av gode ideer, alltid koselig på Balke! Og frøken snupp da - eller frøken paparazzi heretter ;-) , vi har en kafèdate tilgode - såååå god :-)) Klem fra lysmesteren ;-)

    SvarSlett
  7. Hehe, ja det hjalp å kvitre litt, Hege:) Herlige bilder av en herlig dag sammen med deg, u er et funn for emg også du, Hegemor;) Arm klem og tusen takk for Anne Flohr-engelen, nydelig!! Kaffedate neste uke, gleder oss:)

    SvarSlett

Takk for din kommentar til Balke gård, jeg setter stor pris på en hilsen fra nettopp deg selv om livet mitt kan være så hektisk at jeg ikke rekker å svare eller besøke deg...

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.