onsdag 20. juli 2011

Kakegjester:-)

 Min kjære søster har gitt meg oppskriften på en utrolig enkel og god kake...Idag hadde jeg god hjelp på kjøkkenet...  Jeg vil for alltid minnes disse stundene med ungene som sitter på benken...Har slike bilder av de tre eldste nå...De elsker å hjelpe til, og enda mer; slikke av bollen/slikkepotten/vispene..Herlig barndomsminne som går i arv i generasjoner...  Og snart blir det også av mister Handyman, han ville ihvertfall roe seg veldig når han fikk komme opp på benken..
I bilstolen i påvente av at vippestolen snart skal komme i hus.
Stor stas for lillemor å pynte med disse, kjøpes på matbutikker og brukes på det meste her i huset...Kaker, gele, fromasj etc.
Krestinas krydderkake:
1,2 l mel
6 dl farin
4 ts kanel
3 ts natrom
vendes om
1 l kefir
180 gr smeltet smør. blandes sammen og helles i det tørre og røres sammen, tømmes i en stor, dyp stekeovnsplate.  170 grader, nest nederst, 50 min.
Glasur: 250 gram smør smeltes, 1/2 dl kaffe, 8 dl melis, 4 ts vaniljesukker og 2 ss bakekakao.  Helles over lunken kake og serveres...Mmmmm...Og bedre dagene etter..
 Så var det å sende ut et par tekstmeldinger om at kaken stod i ovnen, og at kaffen var klar på bordet i hagen...Og hurra, venner som slipper det de har og tar med seg ungene og kommer, love it! Så nå har store og små kost seg en sen sommerkveld...
Og på Hamar kom jeg over disse glassene...Å pynte med fine glass ute i hagen er stilig, men krystall er for risikabelt for oss...Så disse er perfekte, Renaissance heter de, og om ett knuses så er ikke det verdens undergang...10,-/stk:-) Kjøpte en pakke med 18 stk; 6 vin, 6 vann og 6 champagne...

Sommerkveld med knott-hilsen fra

11 kommentarer:

  1. Hørtes deilig ut med kake!! Ble litt sulten jeg nå gitt.. :P Men får spare på kakemagen litt til, snart skal jeg vel spise så mye kake at jeg nester sprekker! ;P

    Veldig fine glass, hvor kjøpte du de? :)

    SvarSlett
  2. Ja, då var nattugla her igjen;)

    For eit herleg bilde av gojenta på kjøkkenbenken!!!Ja, slike minner er gode å ha:)
    Å få slikke restar er stor stas her også...
    Kaka ser kjempegod ut♥Takk for oppskrifta:)Artig å prøve ut nye...

    Ha ein fin onsdag♥
    Nattaklem frå Mette.

    SvarSlett
  3. Hei May-Elin, ja det blir vel snart bryllupskake på deg:-) Når er den store dagen?

    Glassene kjøpte jeg på Ica Maxi, en pakke med 18 glass, de skulle selge ut så alt av glass på et bord der var til 10,-/stk:-) Snart blir det bloggetreff for deg og Merete og meg i Balkebua:-)

    SvarSlett
  4. hei.
    koselige bilder, å så kjekt å ha så stor benk at de kan sitt på den,
    ser å høres ut som en nydelig kake,
    ha en fin dag ,
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  5. Hei fru balke:) den kaka skal prøves i helga. Kjekt med noe nytt. Her er ferie, nytes nå på regnfulle budor. Men snart Kreta:)) snx. Gode hjelpere på benken:)))
    Klem fru "båt"

    SvarSlett
  6. Så flott med en ny kakeoppskrift - den må prøves!! Men jeg får vente til familien kommer hjem igjen!

    Husker selv da jeg fikk sitte på benken og se på mamma som bakte kake - og fikk selvfølgelig slikke av bolle og redskap etterpå! Mmmmm deilige barndomsminner - viktig å gi slike minner til sine egne barn også!!!

    Flotte glass du har kjøpt - det er så koselig å pynte sommerbordet ordentlig! Og jeg setter ikke ut krystall jeg heller! Har kjøpt fine stetteglass på Europris (i plast) - de gjør seg også bra! Men ikke til vin da....vin og plast er jo litt fy-fy ;-)

    Ha en toppers dag, Marianne!
    KLem fra Hagealven

    SvarSlett
  7. Takk for en herlig start på dagen med SÅ koselig hilsen, Marianne!!
    Klemmer♥

    SvarSlett
  8. Bryllupet er den 30., så rett rundt hørnet! :D Gleder meg til bloggetreff :)

    Spørs om jeg rekker å komme meg dit før det er tomt da.. :P

    SvarSlett
  9. Hehe, kaka borte men ny skal bli:;-) Lykke til med den store dagen, vi får ta det i august:-)

    SvarSlett
  10. Lekestuestuffet er fra Søstrene Grene..Jessheim:-)

    SvarSlett
  11. Hei Marianne!

    Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade hvis du ønsker å bli med i Alleoppskrifter.no, slik at vi kunne koble til den.

    Alleoppskrifter er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett.

    Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine blogger og nettsteder.

    For å bli med Alleoppskrifter, bare gå til http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Ha en fin dag!

    Vennlig hilsen,
    Elin
    Alleoppskrifter.no

    SvarSlett

Takk for din kommentar til Balke gård, jeg setter stor pris på en hilsen fra nettopp deg selv om livet mitt kan være så hektisk at jeg ikke rekker å svare eller besøke deg...

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.