onsdag 9. mai 2012

Du verden for en jobb!



Ja, da var det dags for at vise siste ukers slit, da... Litt klaging - og mange bilder:)
Denne hengeren var full, i tillegg var Drengestua full av møbler og skrot.  Jeg har brukt uendelig mange timer på å rydde, kaste, koste-koste-koste, støvsuge-støvsuge og grov-vaske Drengesalen som ikke har vært annet enn lager de siste x antall tiår.  Da jeg foreslo at vi kunne rydde og lage selskapslokale her oppe, sa min kjære at han ikke orket å bli med bort dit en gang.  Han VISSTE at det ikke gikk an å få til noe der borte.  Men etter mye motvillighet ble han med, fast bestemt på å ikke gjøre noe der oppe.  Vel, jeg viftet og forklarte hvordan det kunne bli, snakket i bilder med levende lys, god mat og drikke...Og her om dagen sa han: "Marianne, det blir knallfint her!"  Yes-yes-yes! sa hjerte mitt da...;
Når man åpner opp dobbeltdøra, kommer man inn i en gang som jeg ikke har fikset ferdig ennå, men med en trapp opp...
 På veggen kan man henge fra seg frakken på et elggevir:) 
Og oppe er det også en gang før man kommer inn i selve Drengesalen (som jeg har døpt den) siden den ligger i Drengestua og her i bygda kaller man store loftsrom som brukes til festligheter: sal, har jeg fortått det riktig? Uansett, navnet skjemmer ingen.
 Jeg har heldigvis tatt førbilder, de skal jeg vise når pc'n er tilbake fra rep etter virus.  Men her var det flust med møbler, gammel kjøkkeninnredning, døde fugler og deres fugledritt, gamle tv'er og skrivere i "skjønn forening".  Men etter at jeg så låven til Hildesundet, fikk jeg blod på tann...Takk for flott inspirasjon til innredning av låve eller loft som dette!
 Jeg har vært på nippet til å angre at jeg begynte dette prosjektet, tok til og med bilde av meg selv da jeg stod med kost og holdt på, for å huske når jeg engang vil begynne med et nytt prosjekt...Så slitsomt å stå med kost over hodet og koste støv gang på gang før man kan gå over til industristøvsugeren... Men lyspunkt er jo når vinduet er vasket og klart til å få gardiner!
I tillegg har vi vært på Ikea og kjøpt inn servise til 60, vi skal nemlig feire 2*40årsdag her på St.hans...Skulle så gjerne bedt flere, men vi måtte stoppe et sted selv om å det er 100 kvm festlokale.  Og så kan vi ha konfirmasjoner og festligheter her. 
Finner skatter innimellom alt rotet, blant annet disse mursteinene med stempel fra Eidsvoll Værk som ble etablert rundt 1620.  De skal jeg bruke som kubbelysholdere. 
Jeg har også tørket støvet av gamle jordbruksredskaper etc, og utnytter skråveggen til Balkemuseum...
Svistempel med Løiten/Balke var også å finne,-moro! Og gamle melkespann med navn og nummer på...
 Og moro var det også å høre eldstejenta fortelle at 21/12-08 var hun så sint på meg, at hun gikk opp hit og satte et strek med kritt på veggen.  Hun bestemte seg for at hver gang hun var sint på meg, så skulle hun gjøre det...Hehe, må si meg fornøyd med at det ble med 2 ganger på 3-4år:)  Denne skal stå, skal bruke den i konfirmasjonstalen hennes om noen år:) 
Fire små vindu med hønsenetting foran, så det har jeg løftet opp vha gammel ståltråd.  Og ledningene er også gamle og i jernrør, herlig! 
Hvitevarene i hjørnet står her mest pga at de var knalltunge. 
Er så mye å fortelle om materialvalg og detaljer her, men avslutter nå snart.  Men se for dere langbord, dekket med masse levende lys, friske blomster, reker i den gamle trekjerra, og gode venner.. 
Og midt oppi alt måtte jeg bare henge opp de nye blondegardinene med sorte smijernsstenger til...Stoler har vi fått tak i, nå gjenstår kun et par landbord å snekre sammen av gamle planker.. 
Og med tida når fagfolk har gitt klarsignal, skal kanskje ei stor grue være midtpunktet i Drengesalen... 
 Men så var det dette med prosjekter da...Ups:) Har jo endel som gjenstår, gang oppe og nede og trappa venter....Men nå ser jeg enden på mitt livs tyngste Balkejobb, men moro å kunne bruke gården.  Hvem vet, kanskje sier jeg opp jobben og starter konferanse- og selskapssenter?Hehe...
Så dette er grunnen til at jeg har vært lite bloggbar (støv over hele meg;)) og lite sosial.  Men når latteren fyller rommet og bandet spiller opp til dans, ja da er dette førarbeidet helt sikkert glemt av undertegnede! 
God lillelørdag, kjære Balkeleser:)
Vennlig hilsen

21 kommentarer:

  1. Må jo ha noe å glede meg over når det regner ;P
    Og var SIKKER på du var først i dag, siden jeg forsov meg.. :P

    Nå begynner lekestua å ta form, nå er det snerkkern som må ta litt jobbing.. ;P Så skal vi få tatt åpning, men kanskje uten snorklipping.. ;P

    Herlig bursdagsgave til Henrik da!! :D Håper den ikke kom pakka inn...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, tor jeg la ut et tomt innlegg før idag, beklager, May-Elin:) Kos dere på dugnad;)

      Slett
  2. Dette var fantastisk ! Jeg er så priviligert som kan ta del i dette :)
    :) Gjør ikke noe med tomme inlegg når dette kommer ramlende inn på skjermen.Hi,hi.
    Vet du at slike ting du deler er slike ting som vekker gode minner hos meg stadig vekk.
    Og så tåler du sikkert litt mer skryt-fantastisk hva du får til og for et pågangsmot tenker hele gjengen er fornøyd, og når det ikke er selskap kan man jo gå på rulleskjøyter, spille ball eller bordtennis osv. eller mor kan rett og slett bli gard kjærring på heltid,ja :) Jeg syns den komfyren så flott ut jeg-og blytung.
    Jeg ble så inspirert av den flotte bloggen til VILLAVEIEN 1 hvor hun bla.tryllet om kjøkkenet med maling, at jeg nå holder på å male kjøkkenet :) Artig med alle disse flotte bloggene.
    Sender deg en god klem, og så håper jeg at du blir støvfri iløpet av helgen da.Hørte rykter om en flott bursdagsfeiring også :)
    Beste hilsen Britt u.blogg

    SvarSlett
    Svar
    1. Å, Britt...Tusen, tusen takk for gode ord!! Ja, jeg tar imot klemmen og skal feire ekstra når alt er klappet og klart der oppe:) Nå er vi hjemme fra Oslotur, holder på med kontoret også må vite;)) Klem

      Slett
  3. Førr ett prosjekt. Trur vi må ha bloggtreff hos deg en gang.
    Dette gleder jeg meg til å se fortsettelsen på.

    Lykke til :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Inger, ja det skal vi få til, var så kjekt å treffe deg! Klem

      Slett
  4. Så spennende med planene for Drengestua. Og så flink du (dere) har vært. Høres ut som utrolig mye arbeid, men du får visst alt unna i en fei, du. Lykke til videre med prosjektet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Berit, tusen takk for gode ord. Nå bretter jeg opp ermene og tar en ny sjau:) Mvh Marianne

      Slett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. Så fantastisk! DETTE er jo bare drømmen!! Så tøff du er som bare pakket sammen og flyttet fra storbyen og til landdrømmen! :) Gleder meg til å se hvordan det engang blir! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for det, ja det var et stort skritt å ta, det er helt sikkert. Ha en super dag!

      Slett
  7. Wow! Virkelig!! For et utgangspunkt for et fantastisk sted å feire små og store begivenheter! Skjønner at det er mye jobb - men alle skattene du har funnet underveis er jo halve moroa! Og hurra for et pågangsmot du har!!! Og jeg håper jeg får ta en titt inn i det nye "festlokalet" når dere er ferdige :) Spennende prosjekt åkke som!

    Og kanskje jeg sniker inn en søknad om å få låne festsalen ved en anledning, - ja, da du har startet konferanse - og selskapssenter ;)

    Lykke til med prosjektet - mye moro kommer det ut av det til slutt:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hahaha, selvsagt skal du få leie, spørs bare om konfirmasjonen faller på samme dag så det blir litt vanskelig;)) Men ellers skal vi nå bli enige, takk for gode ord:)

      Slett
  8. Ja, jeg lurte fælt på det innlegget ditt :P Det var veldig tomt.. :P så var ganske spent på hva som skulle komme

    dette ble jo kjempeflott!! For en jobb du har gjort!! :D
    Her blir det nok masse festligheter ja! Vi har mye glede av stabburet vårt :) Plass til 45-50 stk :) veldig fint å pynte opp med gamle jordbruksredskaper :)

    sal er helt riktig definert ;P ikke nødvendigvis loftsrom (vår ligger i 2.etg), men alikevel på ett veldig ulogisk sted i forhold til kjøkkenet ;P

    Dugnaden ble bra den, jeg hadde signet med opp på innetjenest ;P så været var ingen hindring for meg.. :P

    SvarSlett
    Svar
    1. Hurra, da var jeg ikke helt på jordet da mht sal, takk:) Og jeg vant vel ukens leveringskonkurranse?:) Takk for gode ord:) Nå skal jeg ut igjen og gjøre litt til....Puh...Ikea igår, det var gøy det.)

      Slett
  9. FY FLATE...så flott!!!
    kjente på misunnelsen nå.....tenk å være så heldig med å ha et sånt lokale.
    Dette GLEDER jeg meg til fortsettelsen på :-)

    klem tone

    SvarSlett
  10. Så flott det blir! Sikkert masse jobb ja, men etterpå er dåke veldig glad for det. Supert med egen festsal på gården da :) heldiggriser! God helg ♥

    SvarSlett
  11. Herligheten Marianne!!!!!
    FOR EN JOBB!!!!
    Og FOR ET LOKALE!!!!!!!!
    RÅ-STILIG!!!!! :)))
    Dokk e heldige som har slike muligheter på tunet! Veldi, veldi arti å sjå!!
    Lykke t videre! For j skjønne jo at d e maaange tima jobb igjen enda....
    Men enig m du; når maten e servert, bandet har spillt opp og du svinge deg rundt der oppe, m din kjære, og dine kjære venner, ja da trur j og at du kjenne du hargjort kloke investeringer ang tid og krefter....
    Så gøy å få ta del.... :)
    Marit Sunniva

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for koselige ord og motivasjon, nå bretter jeg opp ermene og tar en sjau til der ute før ungene kommer hjem fra skole og bhage:) Klem

      Slett
  12. Fytte rakkern for en jobb! FLINK er du Marianne =))
    Jeg GLEDER meg masse til å besøke Balke på tirsdag! Har kun en avtale fra 8 - 9 men etter det har jeg null planer =)
    Ha en fin fin fredag og helg =)
    Nå er lunsjpausen min ferdig og bursdagsforberedelser står i kø her!
    Klem Line

    SvarSlett
  13. Vi har hatt samme jobb på "låveloftet". Der skal det dekkes til 80 i juni. Jeg trives også med å ta i et tak, og føler meg privilegert som kan disponere disse store husa.

    SvarSlett

Takk for din kommentar til Balke gård, jeg setter stor pris på en hilsen fra nettopp deg selv om livet mitt kan være så hektisk at jeg ikke rekker å svare eller besøke deg...

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.