søndag 13. mai 2012

"Låvefestlokalet" er ferdig!

Og gjett om jeg er glad!  For dette har altså vært en stor jobb, bare se nest siste bilde av hvordan det var mht støv og lort... 
 66 plasser står klare til å ta imot gjester, Drengesalen er ferdig, kun bordene mangler!  Og den eldgamle kjerre har jeg fått opp hit, siden den skal romme reker, mens det gamle bordet skal brukes til tilbehøret.  Bak pipa står en gammel sinkvask som skal fylles med isbiter og drikkevarer.
Dronning Ingrid i ampler fra Ikea samt blondegardiner måtte jeg ha her... 
Ute i "loungen" i loftsgangen, har jeg en sofa og to stoler med hjul i lensmannstrekk.  I vinduet har jeg pyntent med lys og blomster. 
 Og denne lampa skal jeg få hengt opp her et sted, vi fikk den av mine barndomsvenninner i gave!
 Og "ut i garden står ein friar"...Hehe, Inger som ga meg tipset, takk!  Han Alfred skal ned på stabburet og gjøre seg klar til kransekurset i desember, han..
Og idag ble gangen nede også ferdig, så nå har jeg fått ordnet hele lokalet og det over en måned før festen vår. 
Satte en stol og litt blomster, lys og bilder i enden av gangen, slik at man får et koselig 1.inntrykk når man kommer inn i Drengestua. 
Og mange morsomme detaljer har jeg funnet, blant annet navnene til min kjæres tanter skrevet på tømmerveggene i 1956.. 
Og innenfor ei dør i denne gangen er der noe annet spennende...To store vedfyrte takker, samt et bakstebord!  Gjett om det skal settes i stand!  Hva med svele-, lefse-, flatbrødkveld??   
Men for å vise hvorfor jeg ikke orker å begynne med det nå: slik så det ut overalt da jeg satte igang å koste/støvsuge/vaske.... 
FØRBILDER:



Så mens min kjære var inne med de to yngste, fikk jeg gjort ferdig Drengesalen.  Slik er arbeidsfordelingen hos oss:)  Og til kvelds koste vi oss med Gullruten og Mariannes pastasalat (ruccola, stekt kyllingfilet i biter, pastaskruer, tomat, rødløk, agurk, og like deler kesam, lettrømme og pesto+litt malton på toppen).
Vennlig hilsen som ønsker deg en fin søndag!

14 kommentarer:

  1. God morgen på en søndag!
    Jeg ble så stum da jeg leste innlegget om Drengstua at jeg ikke fikk tastet ned en eneste kommentar - for et pågangsmot og for en energi!!!!!!!
    Masse hardt arbeid, og nysende ubehag :-)
    Resultatet ble bare så bra, og her kan dere ha den ene festen etter den andre. Reketrilla kan fylles med litt av hvert, og bordet kan bugne.
    Gratulerer - kose dere - Liv

    SvarSlett
  2. For ett arbeid dere har gjort her - ble så fint.
    Og så hyggelig at du likte friaren min så godt, at du har ordna deg en du også :)

    God søndag.
    Klem

    SvarSlett
  3. HURRA og gratulerer med vel utført arbeid
    Så fantastisk flott, og så gøy med alle detaljene.
    Liker arbeidsfordeling i heimen,når barna er små må man ofte "dele seg" og vanligvis er det mor som får være "inne jente" :) Har noen ganger tenkt på disse "inne jentene" i gamle dager-og vært så glad for at det ikker var meg, hi,hi.
    Og så kjekt at du fikk tak i de flotte bildene,om enn litt sent med tanke på julegave. Så artig med fokus på hver enkelt sin interesse, flirer av lillegutt sin :) Du er dyktig å finne på,ja :) Ønsker dere alle en flott dag.
    God klem fra Britt u.blogg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og hå, hvordan går det med kjøkkenmalerinnen?:) Håper du koser deg med resultatet og at dere får laget mat der snart, hehe. Håper du og dine får en finfin 17.mai. klem og god nasjonaltdag fra MArianne.

      Slett
  4. Oi, Marianne for en jobb, men så bra som det ble.. flinke deg! Og ss artig å finne detaljer rundt om og.. flott pynt ble det også :) imponert! Og du, og du for en flott Balke gjeng under her! Klemmer

    SvarSlett
  5. Wooowh......for en flott festsal !! Heldige deg som har et slikt sted. Litt av en jobb , ja...men når resultatet blir så bra, er det verdt alt strevet. Og enda bedre kan det også bli....fikk lyst og sende deg noen tips.
    Titt innom dette innlegget jeg fant i "Franciskas vakre verden":
    http://franciskasvakreverden.blogspot.com/2012/05/herlig-inspirasjon-til-rustikk.html
    Se de lysekronene på et av bildene !...men flott med en mengde små lyspærer i lyslenker også. Jeg ville ha styrt unna plaststolene hadde jeg vært deg , ville kanskje ha prøvd å fått tak i noen gamle spisestuestoler, gjerne forskjellige typer....suplert med noen lange benker om du har . Noen rustikke bord langet av gammel plank , oppå noen solide bukker, hadde også gjort seg til.
    En forsatt fin helg til deg og familien.
    Hilsen en gammel Moldejente

    SvarSlett
  6. Kjempeflott ble det!! :D

    Så utrolig flink og effektiv du har vært :)

    Og så koselig det ble :)
    her skal det nok bli stas å feire bursdag :)
    Og ferdig med lokalet i god tid også, imponerende! :)

    kjempefine bildene ble :)

    Ja, nå blir det jo "kort" uke da, så får vi se.. ;P

    SvarSlett
  7. GRATULERER!!!!!!!!! Herligheten du e dyktig!!! Jeg bli helt målløs.....
    Og så et lite innblikk i neste prosjekt....eia va jeg nærmere..... Bakstekveld da...hmmm :)
    Hvil deg på laurbærene nå da!!!!
    -men akkurat å hvile trur jeg kanskje e d eneste du IKKE kan....he he!!!!
    Prøv lell! Det kan være både lurt og godt, iallfall 'litt' , av og til ;)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, du e no god, du! Takk:) Her er det full fres og stormende jubel, håper du og dine får en flott nasjonaldag i vakre Nesset! Sist jeg feiret den, var som eneste oransjruss i Nesset skolekorps...Hehe, vi hadde avtalt å droppe uniformen og være oransje, så der kom jeg...Mens de andre ikke hadde fått lov/ombestemt seg...Haha, se for deg det i toget, EN oransjruss, hehe...Var SÅ flau, nesten like flau som mamma og pappa:))) KLem

      Slett
  8. Fantastisk !!

    Ha en flott 17. mai-uke !!

    SvarSlett
  9. Så utruleg stilig! Her har du hatt litt av ein jobb kan eg tenka meg.
    Akk den som hadde ein gammal gard, det er draumen altså. Men då må eg nok byte ut mannen min og det hadde eg ikkje akkurat tenkt til;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, du er no morsom:) Hold deg til mannen du og tenk på alt minus med gård: mye å holde i orden, alltid noe å gjøre, alltid noen uforutsette utgifter, alle i slekta har en mening kanskje, mye å varme opp:)) Klem

      Slett
  10. Så på før-bildene nå, jammen meg en stor jobb :)

    Er takkekort fra bryllupet vårt, er bare jeg som i kjent stil er veeeldig tidlig ute.. ;P

    Juks med friag alstå! Hehe. Og SÅ tidlig orker jeg ikke å stå opp bare for å vinne ei uke ;P

    Vi satser på opphold i det minste når vi skal gå i morra..

    SvarSlett
  11. Kjempebra.

    Hvis du ikke har bord på lur et sted. Jeg laget bord av gulvplank som på lå i bryggerhuset og satte bordbein fra IKEA på. Min erfaring er at bordene ikke bør lages for lange - de blir for tunge å flytte på; max 2 meter.

    SvarSlett

Takk for din kommentar til Balke gård, jeg setter stor pris på en hilsen fra nettopp deg selv om livet mitt kan være så hektisk at jeg ikke rekker å svare eller besøke deg...

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.