onsdag 16. mai 2012

Bordpynting til nasjonaldagen

Her er det mange som gleder seg til 17.mai!  Tradisjon tro er det selskap her hos oss etter tog og diverse leker på skolen.  I år er det fri for ungene den 18., så her blir det nok flere på overnatting.  Og nå er jeg i rute mht borddekking og matinnkjøp, dog ikke bunadsstryking og flaggstryking... 
Vi voksne er i mindretall og sitter derfor rundt kjøkkenbordet.  Tinn, krystall og porselen.  Kjøper ikke noe til 17.mai, denne duken ser ut som kjøkkenhåndduk hehe, og før jeg fikk noen blåe innslag (lysmansjett og servietter) var det veldig "danish" her:) I skåla flyter margeritter, røde pelargonia og blå stemor sammen med eføy fra de viltvoksende rankene i vinduskarmen.
 Barnebordet må stadig utvides, ifjor var jeg høygravid med Fredrik, så nå er det klart for 10 stykker i spisestua.  Vi skal grille alt fra pølser, kyllingklubber, kyllingfilet, laks, marinert svin indrefilet, så vi lager buffet på kjøkkenet med salater, foccatia og grilla squash, paprika, maiskolber, løk etc.  Mmmm..Gjestene bidrar med det jeg måtte ønske, og tilbyr at vi kan ha det på omgang.  Men det er så kjekt å lage minner i eget hjem, at ungene våre forbinder Balke med koselige selskaper, tradisjoner og glede, så dette er bare kjekt. 
Men nå skal jeg lage oreoiskake, gele, risboller og sjokoladefoundantkake.  Og kanskje jeg tar en liten restekakebit etter superkoselig lunsjbesøk igår. Line hadde med seg så flotte gaver fra de søte bloggedamene jeg møtte for et par uker siden.  Kommer tilbake til det:)
Ellers har jeg lagt ut førbilder fra Drenge loftet nederst i innlegget under.  Er så moro for jeg har fått mailer fra min kjæres tanter som kunne fortelle masse om loftet som ble kalt tørkeloftet siden de tørket korn her.  Og om fester etter krigen med bjørk og dans...Og tenk, så har vi et fritt land å feire i år også, så heldige vi er! Hipp hurra og god 17.mai!
Vennlig hilsen

8 kommentarer:

  1. Så koselig pynta det blir :)

    Fint med sånne tradisjoner :)

    Vi har ikke noen slik fast tradisjon her, vi pleier å gå ut å spise.. Men siden jeg har bursdag den 20. så blir det jo gjerne ett selskap like etter uansett, så to på rappen kan jo bli litt mye.. :)

    jeg har to dager denne uka, har jeg ikke?? ;P hehe. Og tar fri fredag, så da vant jeg vel for en gangs skd.. ;P

    SvarSlett
    Svar
    1. Og beklager å ha skapt stressfaktor hos deg.. :P Det var Brovold som skulle ha med flagg, Lund gikk uten ;)

      Slett
  2. Hallo :)
    Gjentar meg selv jeg:så koselig med tradisjoner!
    Du er så flink å stelle i stand og så fine bord du dekker :)
    Vet du at jeg har jukset litt jeg,brukte nymotens maling som tørker på en time,så kjøkkenet ble malt i en fei :) Men,når det blir varmere i været blir det toppstrøk med oljemaling.Ungdommene rister litt på hodet "her blir det hvitt,ja",he,he.
    God klem til deg fra meg -og lykke til med 17 mai feiring på Balke :)
    blir spennende for lillegutten deres,en helt ny opplevelse og masse nye inntrykk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. ups.her går det unna :) og hilsenen over var jo fra Britt u.blogg :) som du antagelig allerede har skjønt he,he.

      Slett
  3. så koselig du har pyntet....skulle gjerne være gjest hos deg :-)
    bruker å ha venner på Grilling, men i år dropper jeg det, siden været ikke er på vår side.....blir kos med fam...rømmegrøt og spekemat :-)
    laget en kake også ;-)
    Ha en fantastisk 17.mai feiring!

    klem tone

    SvarSlett
  4. Hei! Gratulerer med dagen! Nå er det lenge siden jeg har vært i blogglandia - men starter om ikke lenge hagebloggen igjen! Det har vært travle tider med studier, studenter og full jobb. + at vi har startet full oppussing av stue/kjøkken..... koselig å besøke deg igjen - vi snakkes :-) klem fra Lunalu

    SvarSlett
  5. Hei på deg.
    Vel overstått 17 mai feiring! Alltid like koselig pyntet hos deg ;))
    Ønsker deg en riktig fin helg.
    Smil og klem fra Monica

    SvarSlett
  6. Så fiiiint bord!! Og jeg vedder for at dere hadde en alldeles fantastisk 17.mai! Nydelig pyntede barn - trur jeg møtte et par av dem på vei hjem med sykkel da jeg dro sist ;)
    Og fytte katta så stilig det blir med brygge på Balkesjøen...kommer mer enn gjerne på en kaffekopp og en is(saftis vel og merke :P) på brygga jeg altså ;)
    Nok en gang, tusen takk for deilig lunsj og for gjestfriheten din!!!
    Stor klem :D

    SvarSlett

Takk for din kommentar til Balke gård, jeg setter stor pris på en hilsen fra nettopp deg selv om livet mitt kan være så hektisk at jeg ikke rekker å svare eller besøke deg...

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.