lørdag 26. desember 2009

Grønnstua...

Da vi stod opp på julaften, var det først å se om julenissen har drukket opp melka ved peisen og fylt opp strømpene..deretter gikk vi inn i grønnstua, og der må vi se om alt er bra der inne. Juletreet blir beundret og gavene er kommet under treet. Vi bruker denne stua sjeldent,- julestua, så da er det stor stas og julestemning når dobbeltdørene åpnes og vi stiger inn...Velkommen!
Stua har alltid vært grønn, og det vil den fortsatt være. Litt fint at finstua har denne stilen, da blir det mer høytidelig når vi bruker den. Gull, tunge gardiner og rokokkomøbler.
Og lysekrone midt i rommet.
Røde roser i små vaser er julepynten på treet.
-Og hvite til nyttår, men i år ble det begge deler til jul.
Kaffe og kaker etter pakkeåpning. Koselig kveld!
Og nå har vi vært på 1.dagsselskap hos svigers og spist julemat og kost oss. Da vi kom hjem fikk vi min kjære kusine med fam. på visitt, trivelig! De hadde med gave til lillemor fra fadderkusineAnita som bor i USA,-noe så lekkert!!!!
Fått masse fint og er fornøyd selv om potetene ble ihjelkokt og all fløten ble brukt opp til kålrotstappa slik at svigers fikk multer med kaffefløte og ikke krem..;-) Klem

12 kommentarer:

  1. God 2.Juledags-morgen, Marianne!
    Ser ut til at dere har en koselig juletid. Stua deres minner om barndomshjemmet til faren min (bortsett fra at de hadde et merkelig heldekkende teppe på gulvet;) - foretrekker nok gulvet hjemme hos dere...Flott at dere har bevart det gamle, tipper at stua tilfører litt av julestemningen. En klok mann (operasanger Anders Vangen) sa på NRK lokalsendingen her i Telemark at man må skape julestemningen selv, den kommer ikke av seg selv - og jeg tror han har rett. Tror det er viktig å holde ved familietradisjoner, evnt skape nye og holde ved dem. Det er jo egentlig ikke så vanskelig;) Det er viktig for barnas del i det minste ha tradisjoner i jula...
    Ønsker deg og dine en fortsatt God Romjul & et Godt Nytt År! Klem fra Mette/LandligEleganse

    SvarSlett
  2. Heisann Marianne:) Grønnstua deres var jo bare helskjønn og den grønnfargen så bare helt nydelig ut, og for noen skjønne rokokkomøbler. Det er så fint når dere bevarer det gamle, det er bare så vakkert. Det høres ut som en helt fantastisk jul dere har hatt. Og de klærna snuppa fikk fra amerika var jo bare sååå skjønne:) Ønsker deg og dine en videre fin romjul:)

    SvarSlett
  3. Heisann.
    Så flott å kunne ha en slik stue!! Det må være en drøm å bruke et slikt høytidlig rom ved sånne anledninger!!
    Nydelig og ærværdig var den:)

    Ha en fortsatt fin romjul:)

    Klem Linda

    SvarSlett
  4. god jul i huset.
    nydelig finstue dere har,har bestandig ønsket en sånn,
    herlig å bevare en sånn gammel stue som den er.
    herlig pyntet tre med roser,
    koselig dere ar hatt det,
    jaja kaffefløte til multer gikk vel det å.hihihi..
    ønsker dere en fortsatt god jul.
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  5. Nydelig og julestue.
    Er innom for å ønske deg en skjønn romjulstid.
    Stor juleklem fra meg:)

    SvarSlett
  6. Så herlig med finstue. :) Det må virkelig være spennende når dørene åpnes inn til den. Fine bilder du viser. God romjul :)

    SvarSlett
  7. Så nydelig stua. Som tatt ut av Astrid Lindgrens verden;-)) Nydelig!
    Ha ei fin romjul, skulle vært på Hedmarken i kveld, men det var så dårlig føre!

    SvarSlett
  8. Hei Marianne!

    Ønsker deg og dine en deilig jul!

    Klem fra
    Anette Willemine

    SvarSlett
  9. Så herlig stemning dere hadde!!
    Riktig god jul videre!!

    SvarSlett
  10. Hei hei, og god jul i stua ! En slik finstue må være kjekt å ha. Så flotte detaljer og litt høytidelige møbler. Må da være en flott ramme rundt høytidsdager ! Tradisjoner er jo halve julestemningen og forventningen også. Ser ut som om dere også koser dere i julen, jeg har lest meg litt opp her nå som barna mine har lagt sg og jeg kan være oppe så lenge jeg vil. Det er ikke så enkelt for fulltidsarbeidende mammaer å få tid til egne ting nei (les blogging), jeg følger deg der.

    Fortasatt god romjul til deg og dine.

    Klem fra Lisemoren

    SvarSlett
  11. Så flott finstue med deilig og nostalgisk julestemning!!!
    Ønsker deg en fin romjul videre!!!
    Klem Anita

    SvarSlett
  12. God jul i stua:) Grønnstua så fortreffelig ut!! Så fint at det er flere koker ihjel poteten. Det gjorde jeg på 1.juledag...med masse folk rundt spisebordet!! Typisk, sa datteren min:) Jaja...
    Ha en fortsatt god romjul:)
    Klem:)

    SvarSlett

Takk for din kommentar til Balke gård, jeg setter stor pris på en hilsen fra nettopp deg selv om livet mitt kan være så hektisk at jeg ikke rekker å svare eller besøke deg...

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.