fredag 4. september 2009

Førua..

Idag fikk vi leid ut Rødstua, og i februar er kårboligen ledig da våre trivelige leietakere der har kjøpt seg eget husrom.
Førua som vi kaller den, er en nydelig bygning med masse sjel! Vi bodde der 1/2 år, og min kjære og jeg skal inn dit når lillemor tar over (om hun ønsker;-). Det er så mange detaljer der, bare se her:
-Liten balkong fra soverom i 2.etasje. Koselig med morgenkaffen mens sola går opp?

- Veranda rett ut fra den ene stua. Her er det plass til gjester og en sittegruppa. Trapp ned til egen hage som ligger usjenert til...
- Er det ikke et søtt hus?

-Og vinduene på tverrendene er også noe å hvile øyet på...
3 stk på hver side.

Da min kjæres oldeforeldre Berthe (Ringebu)og Gustav (Sør-Fron) Solbraa kjøpte Balke gård, bodde kårfolket Ingeborg og Jacob Balke her på førua til de døde. (De hadde ingen barn står det i bygdeboka, men jeg har hørt at adoptivsønnen deres ville ikke bli bonde (lege), slik at de derfor solgte gården rundt 1903. Min kjæres farmor bodde på førua i mange år, før vi kom og bodde der mens hovedhuset ble restaurert. Innvendig er det pusset opp, nytt kjøkken, malt panel overalt. Garasje med portåpner følger også med;-)
God helg fra
med mann og barn sovende i sofaen, samt ei på håndballcup og en på ny sykkel rundt tuntreet! Deilig med helg!

18 kommentarer:

  1. For et flott hus! Gøy med slik historie. Ha en god helg! :)

    SvarSlett
  2. snakk om sjarmerende sted,å så godt tatt vare på,en helt vidundelig hage soom på farmors tid,liker stedet deres veldig,gøy å titte innom nå du har postet nytt innlegg,

    ænsker de å dine en hyggelig helg.
    tusen takk for kommentar hos meg,
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  3. Utrolig fint hus, skjønner godt at du liker det! Herlig med hus som har litt historie også. Vi gleder oss til å flytte inn i Trønderlåna på gården vi også, selv om det blir noen år til :)

    SvarSlett
  4. For et nyyydelig hus!!! Kan se lang vei at det har sjel! Heldige er de som kan leie den - ble litt nysgjerrig nå på hvordan det ser ut inni....
    Så utrolig flott balkong og hage...sukk -Lunalu drømmer seg bort!
    Ønsker deg en herlig helg, Marianne!
    KLem fra Lunalu

    SvarSlett
  5. For et vakkert hus :) Der må det være godt å bo, med vakre detaljer, deilige balkonger og en nydelig hage utenfor!

    Koselig å vite at det skal være kårboligen deres på sikt, da :)

    Ha en fin fredagskveld! hilsen Margrethe

    SvarSlett
  6. For et nydelig hus :))
    der kunne jeg bodd ja..
    Klem,Kari

    SvarSlett
  7. Jeg titter bare innom for å ønske deg en god helg:)

    SvarSlett
  8. Du viser jo frem det ene huset mer sjarmerende en det andre gitt. Litt av en gård dere har.

    Håper dere får ei fin helg, og at alle snart er friske igjen.

    Klem

    SvarSlett
  9. Utrolig nydelig hus. Det er jo en drøm å ha sånt.. heldige dere er. Og jo, om du betalte 849 for den lampen, ja da syns jeg virkelig vi var heldige he he, vi betalte 100 kr for begge lampene. ;) Kjempeheldige med mannens jobb, fått masse møbler og gode rabatter derfra altså.

    SvarSlett
  10. Det er og blir nydelig hos dere!! God helg,klem

    SvarSlett
  11. Huset er helt nydelig. Ekstra sjarmerende når det er fullt av sjel og gammel historie.

    God helg!

    SvarSlett
  12. Dere har drømmehuset mitt!!! Moro at du forteller historien rundt det! Legger meg til som følger! Ha en god helg! Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  13. Hei

    Dere har litt av en arv å ta vare på;-)
    Fantastisk flott sted Balke Gård, dere er heldige....
    Kunne nok bodd i det huset. Har ei søster på Hamar også...;-)

    God helg!!

    SvarSlett
  14. Nydelig hus!! Her ser det ut til å være godt å bo:-)God helg!

    Klem

    SvarSlett
  15. Den var NYDELIG, det herlige huset har jeg gjerne skulle hatt her i Trondheim, DET hadde vært lykke det... :D

    SvarSlett
  16. Hei.Huset er vakkert,men jammen har dere mye å holde i orden.Noen ganger synes jeg det blir mye med hus og hytte.

    SvarSlett
  17. Hei! For et HERLIG hus, perfekte detaljer...det må være en sann fryd å ha et sånt hus disponibelt på gården sin! :)

    SvarSlett
  18. God kveld Marianne.

    Uff da, håper det går bra med barna. forstuet fot, stakkars liten, det er ikke noe å spøke med.
    - og feberen til minsten har forhåpentligvis gått ned til nå? God bedring til begge.
    Ja du har ditt og styre med du, med syke barn, i jobb igen, også sååå masse hus og hage.
    Det må jeg si, hihi! Im impressed!!!
    Kårhuset er bare skjønt, hadde flyttet rett inn jeg :)Kanskje vi er så heldige å få titte litt inne også etterhvert..... :)
    ønsker deg og dine en kjempe hyggelige kveld.
    klem fra Line

    SvarSlett

Takk for din kommentar til Balke gård, jeg setter stor pris på en hilsen fra nettopp deg selv om livet mitt kan være så hektisk at jeg ikke rekker å svare eller besøke deg...

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.