torsdag 21. oktober 2010

Nei til jul i oktober - innrømmelsen...

Etter sånn ca 40 overtidstimer denne uka, tar jeg meg fri i morgen for å sette på vinterdekk og komme meg avgårde i dagslyset.  Da skal jeg hente lillemor i Molde, gjett om jeg gleder meg!  Kveldene har gått med til foredrag om Ringsakerprosjektet, ja til trafikkLYKKE på Vinstra (33 mil etter jobb for å møte hundretalls ungdommer, vel verdt det!!) på tirsdag og holdt foredrag på foreldremøte  ved Ringsaker vg. skole igår. Blir sene kvelder og lite bloggebesøk av slikt..
Disse formene (muffins, kaker..) er fra Àhlens, og tåler over 200 grader.  Gourmetmenyen er klar takket være dere bloggere, tusen takk!!! 

Idag gjorde jeg noe som er mot mitt prinsipp, jeg handler "aldri" juleting før 1.desember!  Er mot jul så tidlig... Men disse stjerneformene har jeg lett etter i flere år...Skal lage juletre med pepperkakestjerner oppå hverandre.  Har sett det i et julemagasin, og sagt det "mætti" ganger til ungene at dette vil jeg vi skal lage.  Nå skal det bli realisert, ja;-)
Ellers har vi gjort ferdig en av julegavene, foreldrene mine fikk aupairen vår sin arbeidstid i en uke.  Så her er det kaos og hos foreldrene mine i Romsdalen er det strøkent!:-)  Hun skal dessverre slutte før jul, det er bare tillatt med 2 år i Norge.  Så nå skriver jeg søknad for å få kusinen hennes hit.  For oss så er dette virkelig noe bra, vi lærer masse, ungene blir flinkere i engelsk og huset er rent og ryddig.  Godt for minstejenta med 50%barnehageplass de to første årene, og for de to eldste at noen voksne er her når de kommer hjem og kan leke med dem etc.  Sharon er en kjempesnill jente på 30 år, med (mann og) barn, en gutt på 4 år hjemme på Fillipinene.  I sommer fikk hun 9 ukers ferie og flybillett i gave av oss, hjertelig gjensyn med sønnen!  Etter et par måneder her hadde hun tjent årslønna si som lærer i hjemlandet.  Dette arbeidet finansierer skole, mat, hus (hun har bygd stort og fint hus) og fremtiden for hele familien hennes.  Men det spesielle er at hun ved å hjelpe oss i dagliglivet med bl.a. husvask så vi får mer tid til våre barn, så er hun borte fra sin...Huff, klarer ikke å sette meg inn i dette...Hun er en person vi setter veldig pris på, og jeg tror vi kommer til å holde kontakten videre.  Hun har egen leilighet her, og holder kontakten med daglig chat og webkamera med familien sin...  -Så heldig jeg er som ha jobb og barn på samme sted... 
Kjøpte denne i Danmark, tavle til beskjeder og klyper til ukeplaner og innkallinger.  Da Amalie var liten og gikk i barnehagen, brukte jeg alltid å ha et mellomleggspapir med denne beskjeden som selv en 2-åring "leser": mamma elsker Amalie.  Dette er meldingen vår ennå: M hjerte A/ A hjerte M etc:-)
Interessert i aupair?  Sjekk http://www.finaupair.com/ og lag en profil.  Du vil raskt få mange søknader.  Når du har funnet en du mailer med og har troen på, så dra til politiet med utskrift av selvangivelse og lønnslipp+idkort.  Fyll ut garantisøknad (5 linjer) og du får stempel.  Så går du på UDI sine nettsider og finner søknadsskjema for aupair.  Fyll ut og legg ved kopi av pass etc.  Sendes til aupairen som da må levere det personlig i sitt land, så intervjues hun av ambassadens folk etc.  Etter noen måneder får dere svar og kan avtale flyreise.  Dette er ikke så stor jobb, så for å spare gebyrene til formidlingsbyråene kan man gjøre det selv.   
Vår Sharon jobber 30 t/uke, vasker og rydder, lager matpakker og leker med ungene.  Hun har fri kost og losji, og minstelønn er 4000,-/mnd.  Dette får vi som arbeidsgiver trukket fra på skatten som utgift til barnepass...  Vi som familie har lært veldig mye av henne, om landet, levekår, engelsk og kulturforskjeller.  Nå skal hun videre til Spania, og kommer til oss på ferie.  Når jeg synes det er fælt at hun er så langt borte fra sønnen sin, så tenker jeg at hun er veldig glad for å få denne muligheten til å sikre fremtiden.  Hun hadde uansett vært aupair hos noen andre, så vi vil heller bidra til at hun får en fin tid her på Balke...
Men nå er det vel natta her?..:-)  Min kjære er på guttetur til Skottland, han hadde kommet vel frem og allerede funnet et spisested sammen med gutta;-)
Da ønsker jeg god natta til deg!

7 kommentarer:

  1. Så søte former, hvor fant du de? Det der med au pair synes jeg er vanskelig, som du selv skriver, men egentlig bedre enn svart husvask som jo er så vanlig... Jeg vet ikke hvordan det blir for oss når jeg skal tilbake i jobb. Travle dager helt sikkert. Men to au pairer på to barn som en jeg nylig møtte hadde, det virker litt drøyt. :)

    SvarSlett
  2. 12 stk muffinsformer som tåler 230 grader, kjøpt på Åhlèns til 29,-;-)

    SvarSlett
  3. God morgen.....
    ja en er jeg sikker på..og det er at hun har det veldig bra hos dere......ja det er jo fært at de skal må dra så langt for og kunne forsørge seg..nei vi vet ikke hvor heldige vi er.....er ikke ye og klage på uansett..vi har det vi trenger...
    ha en fin helg kjære du.....du skriver så bra at jeg blir helt beveget....
    eddaKlemmer

    SvarSlett
  4. Jeg må virkelig si du er en aktive dame med store prosjekter både på jobb og hjemme. Skjønner godt at dere har valgt å ha au-pair. Det hjelper dere og det hjelper hun som får være hos dere. Og jeg må virkelig si at det ikke høres ut som om hun lider noen nød hos dere heller...

    Jeg har vært på jakt etter slike stjerneformer i flere år, hvor fikk du kjøpt de? Jeg mener å huske at juletreet av pepperkaker du nevner også vises i boken "Juletid" av Mads Moe, en nydelig julebok med masse herlige tips og ideèr til jul :-)

    Ønsker deg en fin helg!

    Klem
    Netta

    SvarSlett
  5. Fine kjøp du har gjort deg! Søte de Åhlens-formene altså.. =0)
    Jeg har også siklet etter slike pepperkakeformer, ser for meg at jeg skal pynte de med melisglasur og sølvkule-dryss!

    Blir helt rørt over at noen vil komme til dette kalde landet og ofre år med sin egen familie for å være hos en fremmed familie med en helt annen kultur!
    Kunne tenkt meg au pair selv her, rett og slett for at barna kunne ha lært ting de aldri kan lære seg på skolen! Det går jo både i toleranse, medmenneskelighet og kulturforståelse når en velger å ha en person fra et annet land til å bo hjemme hos seg og være en del av familien for en periode. Ser for meg at det blir forferdelig trist når de må reise igjen da..
    Ha en fin fredag og kos deg i Molde!

    SvarSlett
  6. Hei og takk:-) Også de andre formene er fra Åhlèns. 59,- Akkurat kommet inn, har de i hjerter også, tenk så søtt, hjertetre til Valentines...,-) God helg!

    SvarSlett
  7. Nå fant jeg svaret, det var stjernene jeg tenjte på. :) takk takk!

    SvarSlett

Takk for din kommentar til Balke gård, jeg setter stor pris på en hilsen fra nettopp deg selv om livet mitt kan være så hektisk at jeg ikke rekker å svare eller besøke deg...

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.