mandag 18. oktober 2010

Kjøkkeninngang og valg av gulv for skitne sko...

Ja, da er vi igang med uka!  Har endelig fått laget invitasjon til gourmetklubben, det har vært vår tur det siste året...Nå er det ingen vei tilbake, så kom gjerne med tips på en perfekt 3-retters man kan lage uten å ha kokkeskolen....
Det ble litt mye anti-interiørbilder igår, derfor er det kjøkkeninngangen jeg vil blogge idag.  Den brukes av ungene og deres venner, godt å ha ryddig hovedgang.  Ytterøra der er svart, og det er samme farge på emaljeskiltet Velkommen.
Inne er det smalpanel, og et vindu og et skap til yttertøy.  Dette er et påbygg som er dårlig isolert, men den er veldig kjekk å ha for å hindre vinden til å blåse inn etc.  Inn en ny dør, og der er det garderobeskap og inngang vaskerom/wc og kjøkkenet.
 Vi stoppet på Sunndal og kjøpte denne grønnlige knaggrekka i sommer.  Frisker litt opp.  Veggene er fasadehvite, listene 0500hvite og gulvet er.....
 Grått vegg til vegg-teppe.  Jeg kjøpte det på Maxbo og la det selv, litt redd det skulle bli skittent, men dette er genialt, bare å støvsuge, er som dørmatte i metervis av høy kvalitet, helt topp når skitne barn kommer løpende inn... 
Knaggene er fra Ikea, kjøpte en knaggrekke med hvit treplate, droppet å montere plata, skrudde dem heller rett i veggen.  Rimerligere enn å kjøpe knagger enkeltvis:-)
 Døra til klesboden er i samme paneltype som resten av veggen.
 Og så er det lillemor som er på ferie, hun ble med tante og onkel til Molde.  Hun hentet nøklene og var klar til å reise igår.  Da de kom frem, sa søsteren min: "Her er hjemmet vårt, Eida!"  Da så hun seg rundt og sa. "Hytte"....;-)  Søsteren min storlo, hun vet hun har lite hus...-Men er fra fulle folk og barn man skal få det bekreftet, ja...Hehe....

God Farmenmandag fra

11 kommentarer:

  1. Ytrefilet (okse, får, rådyr, hjort) brunes i tørr stekpanne av jern. (De nye tåler ikke så høy temp over lang tid). Gni inn med pepper og legg på rist over langpanne. Inn med steketermometer. Stekes i stekeovn ved 90grader til kjernetemp 59. Strø på salt og pakk i folie. Skal hvile på benken i minst 1 time gjerne flere. Det er den lange stekingen og den lange hvilingen som gir det møre kjøttet. Du kan varme fileten i folien i varm stekeoven like før servering hvis du må ha varmt kjøtt. Sausen kokes av oksehaler i masse vann og stor kjele gjennom hele natta på svak varme. Det lukter så godt på kjøkkenet! Sil kraften og kok den inn uten lokk til masse mengde saus. Smak til med salt og pepper. Jevnes med litt majsennamel. Ferske rosenkål (ikke frosne!) kokes møre i vann og en stor klatt meierismør. Poteter skrelles og skjæres i skiver. Legges i langpanne med olje og fingersalt. Jeg bruker rapsolje. Stekes ved 200 g i ca 1 time. Beregne masse poteter. Glaserte persillerøtter og Jordskokkpure? Dette er kanskje en start på menyen? Hva med Blomkålshot til forrett? Og Fløtepudding (Panacotta) med bringebærsaus til dessert.

    SvarSlett
  2. Halloisen:)
    Flott grønn knaggrekke det der...lurt med den knaggrekka...billigere hmmm.lurt lurt...
    ha en koooselig kveld
    eddaKlemmer

    SvarSlett
  3. hei vennen.
    å noe så kjekt et rom/gang du har her,flotte ting der å,skjønn grønn knaggrekke.
    du har det flott i hver en krok du.
    så stilig å være på hytte tur da,ja ikke rart hun trodde det,dere har jo stort hus,
    ha en nydelig kveld,
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  4. Hei!
    Så koselig bilde av veslemor.Deilig at de er så store at de kan ta seg en liten ferietur alene...Søt innbydelse - kan ikke si jeg målte meg med en, men tror jeg kan love god mat i år. Ingen rakfisk. Hehe

    SvarSlett
  5. Hei Marianne.

    Utrolig koselig innbydelse du har laget. Personlig og flott, blir nok godt fornøyd de som får en slik :))

    Gangen din er kjempeflott. Ble imponert over at du har lagt teppe selv, handywoman :))))
    Det hadde nok ikke jeg tatt til på, er ikke så handywoman jeg akkurat. Jeg holder meg til småting...Jo jeg er ganske god til å male hehe!!

    Håper du får en kjempefin kveld og uke.
    Klemmer fra Mona

    SvarSlett
  6. Hihihi søt lillemor da... koselig hall. vanskelig å taste m en liten v brystet... ;)

    SvarSlett
  7. ah, for en vakker gang! Nydelig knaggrekke! Og masse gode tips¨å ta med seg her ser jeg! :)
    HA en nydelig kveld!
    Klem til deg!

    SvarSlett
  8. Hohoho..herlig kommentar fra lille Eida:))
    Klem fra Line

    SvarSlett
  9. Hei:)
    Så kjekt å legge slik gulv:)
    Nå har jeg akkurat hatt ei venninne på besøk som jobber i Hamar Arbeiderblad og i boligavisen dems som kommer ut neste fredag skal de lage en artikkel om ting som kan få nytt liv istede for å bli kastet, og hun har vært og tatt noen bilder og slik her. Og i den forbindelse ble jeg spurt om hva jeg ble inspirert av, og da nevnte jeg bl.a. bloggen din og håper det går greit om det kommer på trykk der? El så kan jeg be de ta det bort.

    Håper du har en fin dag:)

    SvarSlett
  10. Skal si dere har fått det fint på Balke!!
    Gleder meg til å se reportasjen i Vakre hjem :)
    Håper Eida har en fin ferie i Molde:)

    SvarSlett
  11. Så praktisk med teppe! Tipper det er deilig på denne årstiden! Vi har fliser uten varmekabler og det blir skikkelig kaldt..

    Jeg tipser deg om å lete opp tidligere programmer av "4 stjerners middag" (var det ikke det det het dA!?)De hadde mange 3-retters som ihvertfall SÅ gode ut, og oppskriftene skal ligge på nett!
    Lykke til!!

    SvarSlett

Takk for din kommentar til Balke gård, jeg setter stor pris på en hilsen fra nettopp deg selv om livet mitt kan være så hektisk at jeg ikke rekker å svare eller besøke deg...

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.