fredag 22. oktober 2010

Kjerringer, altså!!!

 Da suser jeg avgårde på SOS-cafè på skolen til Amalie og Henrik.  Så bra tiltak! 
 Skolen de går på en en liten grendaskole med 90 elever, en klasse per trinn. 
Alle kjenner alle og barnehagen til Eida Helene ligger i uetg, så de to eldste stikker av og til bort til gjerdet og sier hei til henne i friminuttene sine, trygt og godt! 
Men så er det slik at noen alltid må være negative... Så på lørdag var det dannet en gruppe på facebook, som for meg, så ut som hadde som eneste mål å snakke "dritt" om skolen...  Av alle ting hadde den ene mora på skolen klart å få med flere i gruppa uten å spørre oss.  Jeg fikk heldigvis beskjed om at jeg stod der, og skyndet meg inn på fb og sletta både dama som venn og meg som medlem.   Og når man ser på medlemmene i gruppa så skjønner man nivået på det jeg vil kalle sosial kompentanse eller mangel på den...  Beklager, men jeg synes dette er så dustete...  Vel, jeg kan bli irritert, og det ble jeg av dette...  Så jeg sendte en streng og sint mail til administratoren og fortalte hva jeg mente om å snakke nedsettende om skolen etc, men også sette meg som medlem uten å spørre...  Det viktigste for elevprestasjonene på barneskolen (for normalt oppegående elever) er følgende: At foreldre snakker positivt om læreren/skolen og at man viser interesse for barnets skolearbeid.   Når slike sure foreldre gulper opp slikt søppel på et offentlig nettsted, så er det etter mitt syn utrolig respektløst for den jobben skolen gjør!  Misnøyen kan vel taes opp direkte fremfor på en facebooksiden?  Vel, postkassa og huset står her fortsatt, jeg lever og gruppa hadde 4 medlemmer sist jeg så etter....  Lenge leve Lund skole!  Det var godt å få det ut!  Se nå hvordan de slappe, triste rosene ble fine igjen...Klipp av stilken på slitne blomster og sett dem i skåler med en liten eføygren;-) Simsalabim! Akkurat som elever som får ros for arbeidet sitt:-)
 Da jeg jobbet som lærer i Asker, fikk jeg blomster og gaver til avslutning.  Det samme ga de fleste elevene i klassen til Amalie sin lærer i Asker.  Men her er dette ikke tradisjon, mine to kommer med vin eller blomster på avslutning, en liten gest som er utrolig kjekt å få for en sliten lærer som har stått på!  Så det er dagens "tips", gled læreren og sett pris på skolen så blir det en vinn-vinn situasjon... Nok med et lite julekort med noen fine ord på...
Og når du har gjort det, så får du litt sjokoladepudding med pynt på av meg:-)  Disse glasurfigurene fåes i de store matvarebutikkene, perfekt som dekor på pudding, gele og kaker.
God helg fra

14 kommentarer:

  1. Very elegant and vintage, beautiful!
    I lake it!!!

    Big kisses and nice happy weekend.

    SvarSlett
  2. Er helt enig i at foreldrenes holdning til skolen har mye å si for elevens trivsel på skolen og dermed også læringen.

    De klasser mine unger har gått i har alltid gitt en liten julegave og sommergave til klassestyrer (kontaktlærer). Trodde at det fortsatt var mer vanlig på landsbygda enn i byen.

    SvarSlett
  3. Er så enig med deg, en liten hilsen og takk er viktig, skolen gjør jo en viktig jobb og slike suremagrede må stoppes, en skam at de får seg til...Som du sier, de kan jo ta det opp direkte.. God helg fra fru Olsen

    SvarSlett
  4. Så ening så enig!♥ Skjønner egentlig ikke hvorfor man må danne en slik skittkastingsgruppe, det skaper jo mer uhygge! Mye av disse på FB dessverre! Det frekkeste er jo at de ikke spurte deg først.. jeg skjønner deg godt jeg!
    Her i huset gir vi alltid en liten oppmuntring, litt julegodt til julen og en sommergave ;) Sånn har det vært i bhg og jeg fortsetter også med det på skolen nå ;) Trenger jo ikke være noe stort og dyrt, det er jo tanken som teller♥ Synes det er vanlig folkeskikk også jeg da♥
    Men dessverre er ikke alle like♥
    Flotte rosene ble i skålen!♥
    Nyt av fredagen og helgen ;)
    Klem fra meg,
    Anki

    SvarSlett
  5. HELT ENIG Marianne!
    - ikke noe som er så dårlig/undergravende som det disse menneskene har gjort!De skulle skamme seg.
    På vår skole er det heldigvis omvendt - foreldrene gjør alt de kan for å støtte skolen:-)
    Ellers nydelige roser og fine bilder(som vanlig!):-D
    Riktig god helg snuppa,
    klem Hege.

    SvarSlett
  6. Hei! helt enig med deg, forstår godt at du ble irritert. Jeg er selv lærer og jeg vet hvor stor betydning det har for elevenes trivsel og læring at foreldrene er positive.
    Ønsker deg en god helg ☺
    klem fra fru Strøm

    SvarSlett
  7. Godt du tok tak i det!!
    Lund er jo verdens hyggeligste skole...og det sier jeg ikke bare fordi jeg sjøl har vært elev der og at vesla kommer til å gå der.
    Vi må ta vare på skolen vår.
    Utrolig hvor mange slike grupper som blir oppretta og hvor mye drittkasting ( ja, rett og slett!!) som foregår.

    God helg :)

    SvarSlett
  8. I all verden.... her er jeg helt enig med Hege - de som startet denne gruppen burde skamme seg! Ingenting blir vel bedre av at man er negativ og sprer edder og galle. Hvordan tror de at elevene skal få et godt læremiljø hvis de hele tiden får høre hvor dårlig alt er....
    Jeg synes det er helt flott at du tok tak i dette - og jeg skjønner godt at du ble irritert!!

    Så fine rosene ble - og så syntes jeg det var en super idè med glasurpynt på gele!!! Takk for tipset!!!

    Ønsker deg en herlig helg!
    Klem fra Lunalu

    SvarSlett
  9. hei Marianne.
    Så flott at du tok opp dette, at det går an sier jeg, å snakke nedsettende om egen skole, stakkar de barna til de foreldrene,de kan ikke ha det så bra på skolen, vi er rolle modeller,å hva vi sier snapper de fort opp, viktig med ros både for lærer å elever..godt du fikk meldt deg ut ..
    nydelig sjoko pudding..
    ønsker deg en fortsatt fin søndag.
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  10. HEIA Marianne! Så bra at noen tør å stå fram og si STOPP når man syns det går for vidt!
    Jeg aner jo ikke hva medlemmene i Facebook-gruppa er så misfornøyde med på Lund-skolen, men det er ofte en sammenheng mellom engasjement for ungenes skolegang og nivået på "klagesangen"! De som er minst interessert til hverdags er som regel de som roper først og høyest når det er noe som ikke går helt på skinner! Og det er greit i og for seg at foreldrene påpeker ting som fungerer dårlig ved en skole, men å gjøre det på Facebook uten å ha prøvd de "vanlige kanalene" først....tja...det sier sitt om nivået! Enig med deg, Marianne!

    Jeg måtte le litt....Jeg så liksom for meg en rasende Marianne som smelte i dører og freste høyt slik at rosene krummet seg i skrekk....! Også løyet stormen - og rosene sprang ut igjen i all sin prakt i visshet om at husfrua var mild som en fønvind igjen! :))

    Ha ei fin uke!
    Klem
    June

    SvarSlett
  11. Stakkars sånne mennesker - de har virkelig et aaaltfor snevert liv. Hater selv sånt bygdesladder, der den ene fyrer den andre opp, helt til det nesten har blitt en bevegelse. Tydeligvis vet de ikke hva som er best for barna deres heller...i hvertfall ikke en slik gruppe. Fy skamme seg. Også sette på deg som medlem?! Arrrgh, hadde blitt rimelig muggete selv kjenner jeg. Heia!

    SvarSlett
  12. Men du lar deg ikke pelle på nesa (heter det det egentlig?) heldigvis. Bra jobba, Marianne. Jeg tenkte mitt...

    SvarSlett
  13. Som om jeg skulle skrevet det selv!
    Det er så mange foreldre både i barnehage og skole som fokuserer på det lille negative de ser. Og glemmer den innsatsen og jobben de ansatte gjør for barna våre.

    SvarSlett
  14. ..............jeg blir aldeles sjokka, jeg. Trodde ikke noen kunne få seg til å gjøre slikt. Godt det finnes slike som TØR å reagere;-) Veldig positivt!

    SvarSlett

Takk for din kommentar til Balke gård, jeg setter stor pris på en hilsen fra nettopp deg selv om livet mitt kan være så hektisk at jeg ikke rekker å svare eller besøke deg...

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.