onsdag 19. oktober 2011

Innlegg om mætti kyllinger, hestekrefter og gavepapir!

Biri var bra tross at ingen tapet ble med hjem, men 14 kyllinger er også fint å fylle fryseren med;-) Da jeg kjøpte disse på Obs! kom jeg på hvordan jeg og min kusine full av latter fylte opp bilen og hadde esker med kalkun til bryllupet helt opp til takluka!  24 kalkuner ble kjøpt, synd at middagen skulle være 60 mil unna og at de var så store så de ikke fikk plass i vanlige stekeovner;-) Men alt ordner seg tilslutt..  En grei fyr på butikken fortalte meg hvordan kona tilberedte dem; gni inn sitronpepper og grillkrydder i forholdet 1:3, deretter putte den rå kyllingen delvis nedi et Norgesglass fylt med vann, og steke i ovnen på 175 grader i  75 minutter...  Da ble de ifølge han slik som de man kjøper i butikken.  Nå har ikke jeg prøvd dette, så vil ikke ta på meg ansvaret for hvordan resultatet blir. 
Men når jeg først var innom litt smågærne ting, fant jeg denne snutten fra da jeg 2-3 uker før fødselen dro alene inn til Lillestrøm og handlet julegave til min kjære..  Se her om du liker å se andre som kanskje er litt utenfor boksen;-)):
Hehe, skulle sett dem på butikken da jeg kom med stor mage og fortalte at gubben ikke ante noen ting.  Jeg hadde sniktittet på biler han søkte og drømte om på nettet, så derfor var jeg trygg på kjøpet. Morsomt!

 Nå pressemeldinger og siste innspurt før morgendagens jobb som starter klokka halv sju.
Gleder meg til helga:-)  Men om du er litt bekymret for permisjonslivet mitt; jeg nikoser meg og senest igår var jeg og de tre yngste barna på lommelykttur i skogen med kakao i sekken,-koselig!

 Så imens kan du nyte disse høstlige rosene fra meg,- til nettopp deg! 
Vennlig hilsen   Leksikon:  mætti betyr flust med.  Uttrykk her på Hedmark:-)

6 kommentarer:

  1. Skikkelig underholdene fra deg :)
    Jammen er du artig og kreativ.
    Ønsker deg en fin uke-og ja, helgene er bra å ha:))
    Klem fra Britt u. blogg

    SvarSlett
  2. Hei Marianne :)
    Deilig med ferie, hørtes ut som dere hadde
    det fint ღ og så skjønn kåpe du har fått av
    mamma og pappan din… koselig også å få
    slikt ღ …og så fine tinnlysestaker, jeg bare
    elsker tinn – har alltid syns det er så vakkert!
    Kyllinger er fint å ha i fryseren ja, hehe…
    - og herlig historie om din kusine og deg :)
    Herlig videosnutt også, kan tenke meg at han
    ble overrasket :)) Ønsker deg en fortsatt fin
    uke, kos deg masse… Stor klem fra Mette

    SvarSlett
  3. Hei Marianne!
    Takk for god underholdning og ordbok (hi hi)... og roser!

    Klem tilbake fra Lillian ;)

    SvarSlett
  4. Takk for positive kommentarer, Britt, er så kjekt med respons, så bra du likte innlegget:-) Nå skal jeg legge meg, skal til fotografen for å velge ut bildene i morgen/dag:-) Så spennende:-) Og ungene skal ha hobbydag på skolen, så da må jeg tidlig opp:-)

    SvarSlett
  5. Dær je kjæm ifrå,læs Væstoppland,sa en gjenne(les gjerne)mætt tæ!Et lite opprom mellom mætt og tæ.Men det betyr det samma som du meiner med mætti!Dialekter er morrosamt!Ellers kjøpte je itte mætt tæ kylling på Obs i dag;)go hælj!mvh Wenche

    SvarSlett
  6. Hehe, så du kjøpte ikke kylling, altså?:-) Morsomt med dialekter, og jeg leste med tonefallet fra Oppland også, selv om jeg er en romsdaling:-) Ha en festlig helg, takk for morsom kommentar, Wenche!!

    SvarSlett

Takk for din kommentar til Balke gård, jeg setter stor pris på en hilsen fra nettopp deg selv om livet mitt kan være så hektisk at jeg ikke rekker å svare eller besøke deg...

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.