søndag 8. mars 2009

Maleri med mening...

Jeg liker å ha noen ting med en historie bak.. Og dette maleriet som vi har i dagligstua falt jeg slik for på grunn av fargene...De er så varme og nydelige...men da jeg fikk høre historien til hvorfor maleriet kom til Balke, ble det enda vakrere...

Under krigen....: En sliten, alkoholisert mann malte bilder fra Lofoten og solgte de ved å gå fra gård til gård... Folket i huset her hadde sagt nei takk til kjøp flere ganger... Men så kom den stakkars "uteliggeren" på selveste lille julaften... Som en veldedighet kjøpte min kjæres besteforeldre dette, det var jo tross alt jul, sa de... Var ikke det fint? Og maleriet minner meg om nestekjærlighet hver gang jeg ser på det... Ungene elsker å høre om historien gang på gang...


Ellers har vi hatt en rolig helg, og avsluttet den med koselig utedag og lavvotreff med gode venner. Pølsegrilling, svelesteking på bålet etter litt aking er kjekt for både store og små.

Gratulerer med dagen, jenter! Klem fra Marianne.