tirsdag 9. desember 2014

Mange luker å åpne idag..


Oi, her fløy visst lukene avgårde...Jaja, godt man har mye å gjøre.  Baksterommet i kjelleren var tradisjon tro i bruk da jeg og to venninner hadde årets bakstedag der nede på søndag.  Vi skravler og ler, hører på julemusikke og prøver å lage flatbrød og krans til døra..
Sosiale vesener som oss, gjør det lite effektivt mtp produksjonen, men moro har vi det:)
Einekransene ble fine, det lukter så godt av einer!
Mat må vi ha, jeg laget kyllingsalat med pinjekjerner, fetaost, oliven og tomater og salat.  Aioli og pesto til.
Moro å lage kuvertflatbrød, disse elgene skal jeg legge spekeskinke med en liten klædd rømme pisket med tyttebær...Fin forrett?  Når man i tillegg får mer enn nok potet til overs, inviterte jeg til "stappemiddag" med julepølser, medisterkaker, brunsaus, rødkål og surkål.  9 til bords en vanlig mandag, stor stas og høy stemning.
Etterpå var det julemusikk og pepperkakebaking.  Vi trykker non-stop ned i figurene FØR steking,da slipper vi melissøl og vips, de er raskt ferdige.  Tårnfridmetoden:)  Så kjekt når både de på 3 og de på 15 liker å lage pepperkaker. 
 
 
 

 Vi har også hatt familiehelg med feiring av Svigers 70årsdag.  Kjempekoselig lag og med besøk av søkenbarna, tante og onkel, laget vi litt tidlig julebrunsj med lefsebus og godt pålegg.
Og fru Jul fant frem båndet og satte det på hvitosten...:)  Senere kommer det nok på Edamerosten.  Nå litt jobb før jeg haster avgårde på desembers egotiptur: ett døgn med venninne på hytta med julmusikk, gløgg ved peisen og gode samtaler...Skap gode minner, klem fra meg:) 

Vennlig hilsen

2 kommentarer:

  1. danke für die tollen inspirationen, eine schöne woche wünscht angie

    SvarSlett

Takk for din kommentar til Balke gård, jeg setter stor pris på en hilsen fra nettopp deg selv om livet mitt kan være så hektisk at jeg ikke rekker å svare eller besøke deg...

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.