lørdag 20. november 2010

Sjokolade i former

God morgen,  lillemor og meg koste oss med å lage sjokolade i former igår.  Måtte finne på noe lett å lage da vi var forkjøla og slappe begge to. 

Beathe´s festsjokolade
50 gram kakaomasse
23 gram kakaofett
1 1/2 ts økologisk honning
1/2 ts malt vaniljepulver
revet skall av 1/2 appelsin
3 ss appelsinsaft (presset appelsin)
15 gram apsikat ( kan sløyfes)


Sett en skål i et vannbad. Bland honning og vaniljepulveret først. Ha deretter i kakaomasse og kakaofett. Blandes godt sammen med en slikkepott. Ha i apsikat og til slutt appelsinsaft og revet skall. Apsikat inneholder sukker og er ikke økologisk (fåes på Meny, Ultra etc.). Sjokoladen blir veldig god med apsikat, men kan evt. sløyfes.  (Oppskriften er sendt inn av Beathe Lein)

Vel, da det var gjort,var det bare å ta frem formene (engleformer i hardplast kjøpt på Island, men silikonformene/isbitformene fra Ikea, former fra Panduro etc går også veldig bra, altså..:-))..  (Og et enda billigere tips; kjøp en sjokoladekalender på Europris til 5-10,- tøm den og bruk de formene!)
Så satte vi dem inn i kjøleskapet mens bollen ble slikket tom;-)
Og vips, så var årets julekonfektproduksjon igang...Cellofan og hyssing er innkjøpt, lager små kremmerhus og lagrer dem kaldt.
Og til dere som trodde jeg virkelig hadde laget sjokoladen selv, tusen takk, you made my day;-)  Hva jeg gjorde?  Tårnfrids festsjokolde;
Ta en Toblerone, del den i biter og sett i mikroen på 30 sekunder, rør så om før 30 nye sekunder.  Hell så den flytende sjokoladen i formene og sett i kjøleskapet, simsalabim;-)
Nå er det julevask og gaveinnpakking før rakfisklag med venner på Hamar, gleder oss stort til det!

God helg og takk for hilsner fra

16 kommentarer:

  1. god morgen,
    smarte tips dette er,
    koselig å lage sånne når det var ganske lett.
    ønsker dere god bedring og en nydelig helg,
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  2. Hyggelig og lage egen sjokolade...skulle gjort jeg og..men er så mye skulle gjort gjort:)
    Deilig med rakfisk...kooos dere ..
    eddaKlemmer

    SvarSlett
  3. Du VET jo at jeg bor såpass nære at jeg fort kan stå på trappa di og forlange smaksprøver, Marianne?!!!! ;))

    God helg!
    Klem
    June
    Nostalgi & Skriverier

    SvarSlett
  4. Å sånne ville jeg lage også:)
    Deilig med rakfisk, kos deg masse:)

    Ser ikke at du følger meg enda:0)

    God helg og nyt den...

    Klem fra Brit Olaug

    SvarSlett
  5. Hehe - elsker sånne avsløringer...
    God helg!

    SvarSlett
  6. så søte englesjokolader da!'God bedring til liten og stor, håper kvelden i går ble vellykket! (og at formen sånn sett er grei i dag ;) )

    SvarSlett
  7. Så søte englesjokolader!!! Smart tips du hadde der, både med smeltet toblerone og kalenderformer!!
    Kos deg med rakfisken, misunner deg den... mmm!

    SvarSlett
  8. ha ha ha - heeeerlige Marianne!!!! Ja, sånn sjokolade vil jeg også lage - vet den er god!!!
    Fint tips med Adventskaldenderformer!!!!
    Ønsker deg en fin kveld!
    Klem fra Lunalu (som ikke misunner deg rakfisken ...)

    SvarSlett
  9. He, he - veldig kjennelig - me har juksa litt...
    Artig!
    Kanskje jeg ikke tror på at sjokoladen varer helt til jul heller. Det hadde den garantert ikke gjort her :-)

    SvarSlett
  10. Hei
    så fin blogg du har,legger meg som følger,å jeg bor i Hamar og har faktisk jobbet med Lise Balke..så når jeg så det sto balke,trodde jeg at det kansje var henne,ha en fortsatt fin søndagskveld
    Klemmer fra Fruen på Hamar..

    SvarSlett
  11. Hei..håper formen er bedre. Måtte smile for meg selv da jeg leste mailen din...ser dere for meg hele Go123 på utkikk etter fav.sjokoladen min..og i tillegg tenkte du på meg.....blir helt rørt her jeg sitter jeg;o)God bedring til deg fra meg

    SvarSlett
  12. Så søte sjokolader dere har laget!
    Og du: gratulerer så mye med "bolla"! ;) Koselig :)

    Klem fra Fru K

    SvarSlett
  13. Så smart å bruke toblerone. Den må prøves ut. Her er alle i familien helt ville etter den nemlig. Slike former skulle en også hatt.
    Ønsker deg riktig god bedring.Regner med sjokoladen hjalp litt. ;-)

    Hilsen Line-Cathrin

    SvarSlett
  14. En herlig søt aktivitet .....ha en suprfin helg...klem

    SvarSlett
  15. Hei på deg, Ramlet innom siden din, mens jeg jaktet på engle sjokolade former.. Er det lenge siden du var der og kjøpte de. Er det mulighet for å få tak i flere varianter av dem? :-)92653538

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Jeg kjøpte dem på Island, så jeg vet dessverre ikke om de har flere:) er ønsket stort så kan jeg klippe ut en form av brettet og sende deg! Mvh Marianne:)

      Slett

Takk for din kommentar til Balke gård, jeg setter stor pris på en hilsen fra nettopp deg selv om livet mitt kan være så hektisk at jeg ikke rekker å svare eller besøke deg...

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.