mandag 29. november 2010

Jul utenomhus...

God kveld i stuggu, da er jeg tilbake etter en knalldag i Oslo, det var SÅ kjekt i regjeringskvartalet, og møtet gikk over all forventning.  Jeg feiret med pinnekjøtt på Ikea, (takk til Elin Anita;-) så kjekt å gjøre det til tradisjon, var der på samme tid ifjor også...Etterpå var det innkjøp og noen flere butikker.  Etter fem handleposer til, satte jeg kursen hjem til vårt kjære hjem!
Fikk slik kickenergi av møtet, så da ungene var lagt pyntet jeg ute på trappa.
Rødt, grønt, hvitt.....jul...
På Himmerommet (Skjetten) var det nå 40% på alle interiørvarer..Kjøpte blant annet dette skiltet, tror jeg sang den sangen på halve veien hjem...Med mørk tenorstemme..Hehe..
Kristorn er en mangelvare på Hedmarken, en storbytur måtte til.
I høst var det epler i melkesila, nå mose og et rødt trehjerte...
Slik ønsker vi deg velkommen til gards på den andre siden av inngangsdøra, og se hvordan vi tar vare på småfuglene i denne kulda...
Disse røde og hvite lysene kjøpte jeg på Ikea, så bra at de er gjennomfarget røde. 
Og kristorn i mugga...  Tåler kristorn kulde og skal de ha vann?  Ups....
Gjenstår bare å koste trappa nå, så er det klart...;-) Mye man ser på bilder...
Men mest stolt er jeg av Amalie som har spurt om vi ikke kan lage bursdagsfest for en venninne som det ikke holdes bursdagsselskap for...Etter en fin samtale med mora som ga støtte til at vi arrangerer det ( ja, jeg er nok blitt hu nabokjerringa;-), tar vi i morgen mot 11 barn som skal overraske henne.  Amalie har kjøpt inn kjole og tights slik at hun blir flott pyntet.  Etter mat og drikke, pakkeåpning og sang, blir det juleverksted med glødd og pepperkaker...Vet det blir en kjempedag for jenta, det er det beste med dagen. 
Har pyntet innimellom slagene, skjønner ikke når jeg rakk det, men med en så omsorgsfull datter er det jo bare stolthet og glede jeg føler..Lettere å gi litt ekstra da..  Her er det ihvertfall både kristorn og engler i englestua...
Og siden rosene frøs, må le selv også..., klipte jeg dem kort og lar de flyte i litt vann,-)
Da er det klart for min gode venn Toro og hestekakebaking før senga, jobben venter i morgen så sov søtt;-)

8 kommentarer:

  1. Som alltid er det vakkert pyntet hos deg, Marianne, og som alltid er du energisk og omsorgsfull - og må være verdens beste "nabokjerring"! ;)Evnen til å ha omsorg for andre har tydeligvis gått i arv til neste generasjon også! :)

    Hvordan står det til med "Papagena-bordet" da? Har det fått et nytt hjem eller står det der og venter på meg enda? I så fall kunne jeg gjerne tenkt meg å hente det en dag om ikke altfor lenge...? :)

    Klem fra litt lenger borti bygda

    SvarSlett
  2. Koselig å få se hvordan du har pynta. Her var det mye fint, likte benken og det rutete pleddet godt. Jeg har også pynta ute, på den delen av terrassen som har overbygg. Koselig ble det her også. Ønsker deg ei god adventstid.

    SvarSlett
  3. Det er så koselig hos deg, og det blir ikke mindre kos å titte innom bloggen din nå! I mitt neste liv ønsker jeg meg et makent hus.. er jo bare utrolig fint i seg selv og!
    Ha en fin dag og lykke til med suprise-party!!

    SvarSlett
  4. God morgen!
    Så fint du har pyntet. :) Så innbydende.

    Kristtornen tåler å stå uten vann ute når det er så kaldt. Ingen vits i å gi de vann det vil jo fryse uansett,-) den lave temperaturen holder de friske.
    Men skal du ha de inneså må du gi dem et langt skråkutt med en god skarp kniv og så sette dem i godt varmt vann( ikke kokende) men cirka 70 grader tenker jeg. Gi godt med næring i vannet og skift vannet minst annen hver dag og unngå å sette de siden av frukt ved panelovner eller rett i varmpepumpens utørrende luft. Så skal nok grenene dine holde til jul og over det tenker jeg.

    Ha en kjempefin dag. :)

    Line-Catrin

    SvarSlett
  5. Du har et stort varmt hjerte :-) <3

    SvarSlett
  6. For en gos stemning du gir! Som alltid vakre bilder:) Det inngangspartiet ditt er bare nydelig:)
    For en utrolig omtenksom og snill jente du har! Og ikke minst må mamman ha et stort hjerte, som setter igang nos slikt. Hadde bare alle vært som dere....

    Ha en aldeles nydelig tirsdag
    Klem:)

    SvarSlett
  7. Du klarer virklig å skape stemning, her føler man seg velkommen og varmen du gir til andre er jo så fantastisk!

    Ønsker deg en riktig fin førjulstid!

    Ser ikke at du følger meg enda...håper du vil det:)

    Klem fra Brit Olaug

    SvarSlett
  8. Kristhorn er eviggrønne og tåler kulde.
    S

    SvarSlett

Takk for din kommentar til Balke gård, jeg setter stor pris på en hilsen fra nettopp deg selv om livet mitt kan være så hektisk at jeg ikke rekker å svare eller besøke deg...

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.