søndag 28. november 2010

Så tenner vi ett lys i kveld, vi tenner det for glede...

God 1.søndag i advent fra meg!  Nå har jeg funnet ut at tidens trekker ikke til på alt..;-)  Jeg hadde faktisk bestemt meg for å ikke legge ut nytt innlegg før jeg hadde besøkt dere som har kommentert hos meg.  Vel, det har vært jobb og hjem, et liv uten aupair (Sharon har reist til Spania etter nesten 2 år her,-krise..Skjønner nå hvorfor jeg har hatt overskudd og tid til koselige interiørkvelder etc..;-),forkjølelse og skoleavslutning denne uka, og så selskapeligheter hele helga..Så jeg må bare skjønne at jeg er en elendig besøke deg tilbake-blogger.  Beklager veldig!  Her har vi ihvertfall brukt søndagen godt med meg som oppmann på håndballen til Amalie ble det kamp, så har vi julepyntet hele huset, og avsluttet med peiskos, gløgg og pepperkaker..Mmmm.. 
 I morgen skal jeg inn til statsråd Kleppa, har fått en hel time hos statssektretæren og mulig statsråden deltar også..Så spennende og stort!!  Skal legge frem Ringsakerprosjektet, ja til trafikkLYKKE og tanker om overføringsverdi til andre kommuner...  Da skal jeg også besøke Ikea, kjøpe meg pinnekjøtt, pepperkakedeig (lørdagsgodt til Henrik) og masse lys!  Så imens måtte jeg bruke et stort kubbelys som adventslys.  Tallene er fra Lisbeth Dahl, glittersprayet sukkerbiter på kakepapir, litt sølvkuler...
 Ellers så forbereder jeg et senere innlegg som skal omhandle smørproduksjonen på Balke gård.
Slik kinner du smør
4 liter uhomogenisert rømme

salt
Rømmen ble helt oppi ei kinne. Det var en høy tresak med et hull i lokket. Gjennom dette lokket ble en stav dratt opp og ned. Ved skulpinga av rømmen ble smøret skilt ut. Det som ble igjen i kinna når smøret ble tatt vekk, kaltes saup. Smøret ble vasket, knadd og saltet.

Slå rømmen opp i kinna og start kinninga. Dette skal gå jevnt og trutt. Når smøret har skilt seg ut, vask det i minst 6 kalde vann, eller til vannet er helt klart. Tilsett deretter salt etter smak. Fyll smøret i ei smørform og server til deilig flatbrød.
Smørform fikk jeg tak i på Elverum skogmuseum, i den flotte julebutikken.  Jeg har prøvd meg på en lettere variant; romtemperert meierismør fylles i formen som har vært lagt i vann to timer.  Settes så kjølig og vips, se her hvordan søndagsbordet så ut:
Ha en fin uke, klem fra Marianne som skal poste innlegg hver dag i adventstiden selv om hun dessverre ikke rekker å besøke andre bloggere...

9 kommentarer:

  1. Ups, ble visst 1.søndag på en mandag iår;-) På tide å legge seg, god natta fra Marianne;-)

    SvarSlett
  2. nice work Balke, I lake it!!!
    Big kisses.

    SvarSlett
  3. Du travle menneske! :)
    Masse lykke til i dag, spennende da!
    Ha en fin dag! Klem

    SvarSlett
  4. Heisann...
    nei en kan ikke rekke alt og døgnet har bare 24 timer og sove må en og:):)
    Lykke til i dag ..veldig spennende:)
    Unn deg en deilig lunsj i dag..en time ...og så sitter du bare og glaner rett ut i luften og bare er:):)
    Klem klem til deg
    og ja, holdt på og glemme den flotte smørklumpen:)

    SvarSlett
  5. For noen fine tall du har fått tak i da, er jo så mye fra Lisbeth Dahl jeg kunne tenkt meg.. Stilig med glittersukkerbiter -kreativt!!
    Ha en fin mandag da og lykke til hos kleppa!

    SvarSlett
  6. Lykke til. artig adventslys du hadde.. Kreativ er du

    SvarSlett
  7. Så spennenede, lykke til....dagene bare forsvinner det er sant....håper du får tid til litt kod også da....klem

    SvarSlett
  8. Sååå fin effekt det ble med supperbiter rundt! Så smart! :D

    SvarSlett
  9. Hei Marianne...Du tar nesten pusten fra meg,er så morro og titte innom Balke Gård og juleforberedelsene.Så fint med sukkerbiter og glitterspray...en ide jeg kansje låner.Ha en fin førjulstid.Klem fra ho Anne Bodil <3

    SvarSlett

Takk for din kommentar til Balke gård, jeg setter stor pris på en hilsen fra nettopp deg selv om livet mitt kan være så hektisk at jeg ikke rekker å svare eller besøke deg...

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.