torsdag 27. mai 2010

Stugan i stugan:-) samt noen tanker om begrepet utsikt...

Da skal du få se stua i feriehuset vårt; malt panel og blondegardiner, blomster og kattepus i vinduet, salig blanding, dette...
"Men Marianne, du kan da ikke henge opp gardinene før vi har malt 2.strøket, vi er jo ikke ferdige!!"utbryter min kjære...  "Skal bare se hvordan det blir", svarer jeg unnskyldende....Noen som kjenner seg igjen?:-)  Det flaue er jo at det ble foreviget...Mulig malingsantrekket heller ikke er det optimale, skal bare...
En liten Jøtul er godt å ha, må  fyres om vinteren, er tross alt et flere hundre år gammelt hus...
Jeg er opprinnelig fra ei bygd utenfor Molde, der naturen er fantastisk!  Jeg hadde aldri trodd jeg skulle bo på innlandet, ville alltid se sjøen/fjorden.. 
 Men med tiden lærer man seg å bli mere tilpasningsdyktig, at det beste stedet på jord uansett "utsikt"er der man har hjemmet sitt, der man bygger minner og gir og får kjærlighet...Så hva er vel en flott fjordutsikt verdt om man ikke klarer se den, om man ikke klarer nyte den?... 
Min kjære sa første gang jeg kom hit at han ble så rolig av markene her på Hedmarken, at det for han var utsikt å se på åkrene, kilometervis med åkerlandskap...  Jeg husker jeg humret litt da, utsikt er da å se NED på noe, på sjøen fra toppen på fjellet eller???...Vel, nå kommer jeg helt ut av det:-)  Kort oppsummert; jeg skjønner nå hva han mente, jeg liker denne "utsikten", jeg ....  
Og så setter jeg stor pris på å komme hjem til mine kjære foreldre og oppleve saltvann, fjorder og spisse fjell innimellom...  Og iår blir det Glittertind på meg, slik kan man kompensere...
Og her er utsikten fra stua til kjøkkenet, flere bilder kommer når veggene er malt 2 ganger og gulvet er klart for møblering...  Viser tilslutt noen detaljer fra stua, overfor vinduene er det limt på 3 stk treblomster, slik kan man godt ha det i en liten stue med lavt under taket spør du meg..
Ha en strålende dag, og finn din utsikt som gir deg roen uansett om det er natur eller mennesker, et stileben eller en herlig stolt 2-åring som kommer inn med de nyplanta rosene og er bare lykkelig og fornøyd med å kunne glede mamma med "bomstel" idag også...;-)  Nå jobb og skole, deretter pakking til GP og hyttetur, heia Norge og Didrik!  Klem og god helg fra Marianne.

17 kommentarer:

  1. god morgen min venn.
    å ja kjenner meg igjen,ting må prøves med engang,helst igår..ler..såå vakkert dette er,så skjønne sarte gardiner der,
    flinke dere er.ja det du sier om utsikt er såå sant,jeg er oppvokst på landet i telemark,skien,med gårder rundt meg,gjerpen heter det,å jeg elsket den utsikt,til jorder å dyr på dem,kornåkre som vaier,å gule raps blomster ,nydelig,det gir meg minner,,rart det der,men nå bor jeg ved sjøen,rett i vannkanten,å det å gir ro til sjela,
    alle steder har sin sjarm.
    skal du på GP.så gøy,
    ja vi må heie på Didrik,syntes hen er flink,
    å så er han fra porsgrunn..ler..
    ønsker deg en herlig helg med alt du skal oppleve.
    stor klem fra sylvia

    SvarSlett
  2. SÅ koselig Marianne - og kjenner meg godt igjen i "må bare prøve liitt";-D
    Ha en fin dag snuppa,
    klem Hege.
    PS!Bade - bilder kan jeg legge ut ..- bare ikke av "ho mor",fnis!!

    SvarSlett
  3. Haha, snakk om å føle seg truffet;) Jeg er en utålmodig sjel som bare MÅ, NÅ! Så fint det blir hos dere. Malt panel er noe jeg godt kunne tenkt meg selv=) Og den fargen likte jeg godt! Hvilke er det?

    Jeg er oppvokst med alle slags utsikter. By, land, fjell og fjorder=) Så akkurat det tenker jeg faktisk ikke på! Måtte tenke meg om nå, og utsikten her fra er ikke noe spennende. Hager, trær,skog, lekeplass,fjell og butikken;P
    Vi "flyttet fra" utsikten, men helt ærlig så er den ikke savnet... for her er det så masse annet positivt=)

    Håper dere får en strålende torsdag!
    Klem

    SvarSlett
  4. Så utrolig koooselig og ikke minst romantisk. Jeg har det også travelt med å henge opp ting før malinga er tørr.Det er så vakkert hos dere. Ha en herlig dag. :)Klem.

    SvarSlett
  5. Som fraflytta Nordmøring til Østlandet må jeg si meg veeeldig enig i dine ord om utsikt. Jeg syns det fortsatt kan være vanskelig å orientere meg om steder til tider, i og med at jeg ikke har noen fjell å forholde meg til..;) Trøster meg med at vi setter nok enda større pris på naturen og utsikten når vi drar "hjem" på ferie enn de som faktisk ser herligheta hver dag..;)

    SvarSlett
  6. Hei Marianne.
    Dette ble jo fint. Kjenner meg godt igjen ja, skal bare prøve!!ha,ha, sånn er vi bare. Kos deg og ha en fin helg.
    Klem kristin

    SvarSlett
  7. Takk for flott forklaring på hvordan dere valgte hvit.

    Jeg hadde heller ikke hørt om studentgaver før. Det er sikkert en svensk skikk. Men om jeg vinner så kan jeg handle for 1000 sek i Guldfynd. Så da kastet jeg meg på konkurransen.

    SvarSlett
  8. Hei på deg.
    Så flotte bilder, dette ble kjempefint.
    ....ikke alltid så lett å vente på strøk nr. 2...
    Ønsker deg en fin fin kveld.

    SvarSlett
  9. Hei Marianne..
    Kjenner meg igjen, ting må prøves med engang :o) Mange flotte bilder, romantisk og sommerlig… Så koselig feriehuset også er, heldige du :o) Dere har et fantastisk flott sted. Ønsker deg en flott fredag og helg som kommer. Klem fra Mette

    SvarSlett
  10. Når jeg er på biltur i "innlandet" tenker jeg alltid at jeg kunne ikke ha greid å bo så langt unna sjøen! Men når jeg nå leser det du skriver om åkrer så begynner jeg å tenke på at det kanskje har samme virkning for de som er vant med det som sjøen for oss fra kysten. Det er bare annen farge på det vi kikker på :)Du fikk meg til å tenke på noe der :))

    SvarSlett
  11. Så veldig lett å kjenne seg igjen, Marianne! Det er nesten ikke mulig å vente med dekorering før alt er ferdig. :o)

    Ønsker deg en deilig helg!

    Klem fra
    Anette Willemine

    SvarSlett
  12. Ligger noe til deg på bloggen min=)
    Ha en fantastisk helg!

    SvarSlett
  13. Så fine bilder du viser:)
    Kjempe koselig liten stuga ja.
    Jeg kjenner meg litt igjen jeg også.."må bare prøve" er vel en velkjent frase for oss damene:)hihi
    Når du skriver om utsikten dere har der du bor nå,ser jeg for meg utsikten vi hadde da jeg var barn.
    Jeg er oppvokst på Hedmarken,og det vakreste jeg visste frem til jeg var 13-14 år,var eviglange marker og svaiende korn! Glomma som rant rolig forbi huset og ingen måker!!!
    Men så flyttet vi til Nordmøre,og begrepet utsikt fikk en annen betydning.
    Nå bor vi landlig og med utsikt over fjorden. Lukten av slat sjø og lyden av måkeskrik er nå en selvfølge å våkne til...*vakkert*
    Hvem kunne tenke seg at det vakreste man kan tene seg skulle kunne forandre seg så drastisk?! Visst savner jeg Hedmark,varme sommere og enda kaldere vintere! Langt mer stabilt vær og ikke minst VARMT innsjøvann å bade i:)hihi
    Men nå holder det liksom å dra dit på besøk. Kunne nok ikke tenkt meg å bo der igjen!

    Ha en strålende helg.
    Klem Milla

    SvarSlett
  14. Hei, så koselig at du la en kommentar på bloggen min slik at jeg kunne finne din. Akkurat som dere holder vi på å pusse opp et feriehus, dette ligger på nordlandskysten. Ganske mange bilder av dette på bloggen min, og flere skal det bli. Nå kan jeg jo følge med på dine prosjekt... og få noen ideer, bildene dine var kjempefine. Jeg ønsker deg en kjempeflott helg, heia Norge.

    SvarSlett
  15. hehe, så heldig du har som har sommerstue! Vi stabler planker vi til hyttedrømmen. Å gud det er my jobb! Utsikt blir mer og mer viktig for meg merker jeg. Vi bor inne i skogen og ser utover et vann, men kommer opp så mye pysj og trær. Syns alle de som eier alle disse pinnene kan kutte de ned slik at landskapet vårt blir mer åpent. Meeen der hytta skal bygges der er det heldigvis utsikt i bøtter og spann! God helg håper den blir fin!

    SvarSlett
  16. Hei Marianne! Ja, jeg kjenner meg godt igjen jeg også..hihi.. Dere er jammen heldige som har sommerstue, så gøy å ha mulighet til å pusse opp og pynte flere hus på samme eiendom. Sommerstua blir helt nyyydelig og en herlig utsikt ut over jordene! Her i Värmland så ligger feriehuset ved en vakker blandingsskog og det er akkurat passe avstand mellom huset og trærne. Deilig med skog når man normalt bor i en by...men jeg er veldig svak for utsikt over vann og sjø. Ha en flott søndag. Klem fra Jorunn

    SvarSlett
  17. Så koselig du har det i sommerhuset ditt :)
    Kjenner meg i gjen i at jeg bare må se hvordan ting blir før det er ferdig, det er jo så koselig å få litt følelsen av resultatet :)

    Ønsker deg en fin søndag. Hilsen Margrethe

    SvarSlett

Takk for din kommentar til Balke gård, jeg setter stor pris på en hilsen fra nettopp deg selv om livet mitt kan være så hektisk at jeg ikke rekker å svare eller besøke deg...

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.