mandag 26. januar 2009

Kjøkkenet




Jeg trengte en ekstra motivasjon til å olje benkeplata nå en tidlig mandag morgen.., og da kom det godt med å skulle legge det ut på bloggen:-) Så her kommer kjøkkenet vårt, som en lokal snekker har laget. Det er i heltre, malt i fasadehvit, likt som veggene. Selv om det er mange skuffer, er det også noen av dem som er skapdører, ser bare ikke sånn ut.


Blant annet er oppvaskmaskinfronten som tre skuffer. I og med at vi fikk en snekker til å bygge det, har vi kunnet få det akkurat slik vi ønsket mht symmetri og bredde på skuffer og skap. Vi tok utgangspunkt i dørene på kjøkkenet. Det er en dør til kjølerommet i kjelleren, en til spisestua, en til stua, en til gangen og en til kontoret...















-så vi tettet igjen døra til vaskerommet fra kjøkkenet, så da fikk vi plass til min kjære skuvseng som jeg har arvet og som blant annet bestemor lå i da hun var liten.

























Vi prøver å ha minst mulig på benken, og denne krukka med morsmelkserstatning er kjøpt på Chichas og venner på Majorstua.. Eva Solokrukka har en lite frodig sitronmelisse i seg:-)





























Denne kjøkkenøya er gull verdt. Ungene spiser frokost og kveldsmat her, min kjære drikker kaffen og leser morgenavisen her, leksene gjøres her, vi baker og har koldtbord og julefrokosten servert herifra:-) Den kan flyttes.
















Disse kraftige knaggene på kjøkkenet er jeg glad i, da får jeg sekker og vesker opp fra gulvet og det ser mere ryddig ut. Ungene er flinke til å henge ranslene sine der når de kommer fra skolen.


















Knagg til gryteklutene (fra Kremmerhuset).





















Disse eskene fra Ikea har jeg hatt siden Henrik ble født...For at Amalie og han skal ha noe gjenkjennelig i all flyttingen som vi har hatt, er disse med oss overalt:-) Kaffe, ris, perlesukker og mel... Flisene er også de samme som i forrige hus, tidløse og nøytrale.









Vire til å henge opp koselige tegninger og viktige beskjeder må man også ha, og disse tre teddyene som er for hver av ungene...










Dette flotte maleriet hadde jeg skrytt uhemmet av til venninnen min som hadde det på veggen hjemme.


Da hun kom på innflyttings-fest, fikk jeg det!!!! Det er bare SÅ snilt!!!


Hun har laget det selv, og forestiller min kjære som vi har kysset til en prins, og ungene og meg!! Tusen takk Desirèe Loe Ødegaard i Vollen i Asker, kunstner er du!!!









Vi fikk laget skapdørene likt med dørene ellers i huset.










Det jeg er mest fornøyd med på kjøkkenet, er nok dyp benkeplate, (81 cm (og 6 meter))skuvsenga og at vi har rundt bord! Det er så sosialt og er plass til 7-8 stk rundt det. Jeg kjøpte det på Papagena (eller hva det heter) i Hamar, og malte det i samme farge som veggene. Eneste negative er frest kant rundt hele bordet (smuler og saus er vanskelig å få opp) og at det har 4 bein fremfor ett i midten. Store planer om å få satt ned rundestener og ild i midten....Har det bare i hodet og ikke på papiret, så må jobbe videre med det;-)



















I hjørnene på benken har vi felt ned "down-lights" med dimmer slik at vi ha lys i krokene når vi ellers vil ha candle-lightaktig middagsstemning, hehe...


Tilslutt må jeg vise hva jeg kjøpte på fredag...Det eggholder med egen skje og saltbøsse:-) Kjøpte to til svigerinna mi som har bursdag på søndag, og to til oss selv:-)
Da er benken oljet;-), og egget skal kokes.. Når skoleungene kommer hjem, skal vi kose oss med kakao og skolestang og se litt tv da vi har vært tvfri på hytta i helga;-)! Ha en strålende dag du òg! Med eller uten oljet benkeplate;-)