lørdag 7. juli 2012

Sommerlek -anbefaling: Sjokolade-sisten

Hei igjen, idag skal jeg tipse dere om en kjempemorsom sommerlek som jeg innførte for 11år siden, og som jeg har hatt tanteungene og barna mine med på hver sommer siden, en sommerklassiker kan du si!   Man tar et par plater god sjokolade og smelte og setter i en skål på plena (som en av de yngste sniker seg bort til og smugspiser varm sjokolade fra;)) 
Man starter med at en dypper fingeren sin nedi skåla og får med seg litt sjokolade som man skal treffe en av de andre med.  Sisten, men istedenfor klapp så blir det sjokolademerke.  Etterhvert utvikler dette seg til hyl og latter, og hele neven nedi skåla og smøre utover den du tar.  Den som blir tatt går da bort til skåla og henter seg sjokolade på fingrene og springer etter en av de andre.  Man slutter når sjokoladeskåla er tom og magemusklene slitne:) Bildetakng er obligatorisk, her er Amalie og fire venninner sitt sjokoladesistenbilde 2012:
Men før dette så har det vært full aktivitet ved og på Balkesjøen som målte 20 grader idag:


Denne vanningsdammen har virkelig blitt populær, et eldorado for Balkeungene med venner og naboer. Grilling og bading i hele dag. 
Og så måtte jeg ut med båten og kjøre romperisteren med dem!  De hadde det så gøy at de ble over, så i tillegg til oss seks, så sov det 5 venner av de to eldste her inatt.  Hørte latter og knising i firetida, så frokosten for disse ble inntatt klokka ett idag:)  Digg med ferie, ja! 
Og så har vi vært på Hamar og spist middag, deretter dro de tre eldste på kino og så Istid 4 som visstnok var kjempemorsom å se!  Mens de var på kino med popcorn og brus, var vi to eldste og den yngste på fin rusletur gjennom gågata i Hamar.  Og da Fredriksen sovna så vi vårt snitt til å nyte en kaffe i fred og ro på Alle tiders, kjekt.
Vi droppet kaker der, men ungene fikk kjøpe seg jordbærstenger fra gateselgeren og var veldig fornøyd!
Og det var vi også da vi fikk servert nydelige elgeburgere og reker med godt tilbehør og smakfulle kaker i en vennebursdag nå ikveld.  Se hvor fint hun har pyntet ostekaka og hvor smart å snu to isbokser på hode og dekorere med blåbær, jordbær og bringebær, enkelt og kjempegodt!  Vi har med andre ord igjen hatt en sosial og superfin sommerdag og kveld!
Og med dette bildet jeg er så fornøyd med av lille Fredriksen min på 13 måneder, ønsker vi deg en god helg!

Vennlig hilsen

10 kommentarer:

  1. Åhhh så artig :)
    Så gøy å "ta del i" sommer aktiviteter av ypperste slag! Og lillegutt er kjempe skjønn,ja.Så kjekt når man får slike blinkskudd med fotoapperatet. Hærlig gjeng- og fy flate :) så stilig badeplass.Og dette is/bær "trikset" kommer jeg til å kopiere-så lurt (jeg er ikke så god på baking)så takk for tipset. Nå legger jeg meg med et stort smil om munnen,hi,hi.Bedre sent...:)
    Takk for koselig hilsen fra deg til meg.
    Varme tanker fra Britt u.blogg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, vi må ikkje sova bort sumarnatta;)))

      Slett
  2. Herlig sommer det er hos deg. Morsomt å leke, og du har virkelig fått tatt mange blinkskudd til fotoalbumet. :o)

    Fortsatt god sommer!


    AW

    SvarSlett
  3. Artig lek!
    Og den stranda deres tror jeg ikke noen sydenstrand kan danke ut altså...kanskje en viss fare for at vannstanden øker i løpe av helga. Men pytt pytt...det er da gode temperaturer:)

    Snart ferie på oss også...om ei uke. Vesla skal riktignok fjerne mandler/sette inn dren på torsdag, så det blir en rolig start på ferien for vår del. Men like greit å være ferdig med det - sjøl om hu gruer seg noe veldig.

    har du noen artige regnværs-leker også ??

    God helg - hilsen Merete (som er på jobb i 1, 5 time til...)

    SvarSlett
  4. Liker bloggen din veldig godt! Alltid like koselig å kikke på bildene dine og bli alltid inspirert! Blir litt matt av alt du klarer å få til! Selv bor jeg i et gammelt hus i Våler i Solør og synes at hverken tida eller penga strekker til slik at jeg kan få det slik som jeg vil!! For helst vil jeg ha det slik med en eneste gang! Keep up the good work! God sommer!

    SvarSlett
  5. Å så koselig at du skriver en kommentar,tusen takk! Så spennende med gammelt hus i vakre Våler! Er der endel mht jobben, fintsted! Ja penger og tid skulle man hatt mere av,og når alpinbakken begynner å koste flesk er det ihvertfall kjedelig. Men idag fikk jeg gavekort fra Skeidar etter at jeg vant 2.plassen i årets uteromkonkurranse,så nå blir det litt nytt hurra:) om du synes jeg er flinke få til ting,idag har jeg kjøpt masse lørdagsgodtogleid en film og sløver nei sofaen;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Sløver NÅ mente jeg:) ha en super sommer, Nina!

      Slett
  6. Ser ut som at dere har hatt en knallfin helg så langt! :D

    Moro med sisten da, blir vel ekstra gøy med denne utgaven!

    Nå er det ferie! 4 uker med kos og avslapping :)

    SvarSlett
  7. For en utrolig gøyal lek, og for en utrolig flott gård dere bor på :-)

    Koselig bilder og masse inspirasjon :-)
    God sommer til dere.
    Klem fra janicke

    SvarSlett

Takk for din kommentar til Balke gård, jeg setter stor pris på en hilsen fra nettopp deg selv om livet mitt kan være så hektisk at jeg ikke rekker å svare eller besøke deg...

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.